The Effect of Cooperative Learning Method on Learning Accomplishment and Attitude of Home Economics

협동학습이 가정과목의 학습성취도와 학습태도에 미치는 영향

  • 김금옥 (안양 여자상업고등학교) ;
  • 김명자 (숙명여자대학교 생활과학대학)
  • Published : 2000.12.01

Abstract

The purpose of this study is to compare and analyze on the result of learning accomplishment and attitude between two groups to certify the application possibility of the cooperative learning method in home economics education. This inquiry was investigated by two classes 95 students. of the first glade in high school a commercial girl’s high school located in Anyang city of Kyonggi province, and then classified in a cooperative learning group and a traditional learning group respectively, then the 6th lessons progressed, and the difference of results of the learning accomplishment and the learning attitude according to each group was analysed with the post tests of the learning accomplishment and the learning attitude of two groups. The results of this study are summarized as follows. (1) Three subordinate positions, which are knowledge, understanding and application field of learning accomplishment between the cooperative learning group and the traditional learning group. it highly and the traditional learning group it highly showed in comparison with the traditional learning group. (2) There are not any statistically significant difference in the attention- concentration field of learning attitude between the cooperative learning and the traditional learning groups, but the cooperative learning group in the learning method and the self learning field highly showed.

Keywords

References

  1. 협동학습이 중학생들의 과학 학습태도 및 학업 성취도에 미치는 영향 강인숙
  2. 실과(기술 · 가정) 교육과정 교육부
  3. 협동학습을 적용한 가정과 수업에 관한 연구;고등학교 가족관계 영역을 중심으로 구영순
  4. 경쟁적 수업방식과 협동적 수업방식이 학업성취 및 학습태도에 미치는 영향 김강식
  5. 한국가정과교육학회지 v.12 no.1 가정과 수업의 협동학습이 학업 성취도와 태도에 미치는 효과 김경애;김종희
  6. 협동학습의 효과 분석 연구 김수동
  7. 컴퓨터 보조 협동학습을 위한 프로그램 개발 및 효과 분석 김유정
  8. 협동학습을 통한 가정학습과제의 해결이 학습태도에 미치는 효과 박미선
  9. 수행평가의 이론과 실제 백순근
  10. 협동학습이 학습자의 사회성에 따라 학습태도 및 학업성취에 미치는 영향 서재식
  11. 한국가정과교육학회지 v.9 no.1 중학교 남녀 학생별 가정교과에 대한 인식 및 학습효과;경남 지역을 중심으로 신동순;김상희;오화자;정효숙;정혜경
  12. 한국가정과교육학회지 v.10 no.1 가정과 수업의 협동학습이 학생의 교과에 대한 흥미와 태도에 미치는 영향 양정혜;신상옥
  13. 한국가정과교육학회지 v.10 no.1 철학과 가정교육철학과의 관련성 검토를 통한 가정과교육의 종합적 진단과 처방 유태명
  14. 협동학습을 위한 교수 자료 개발에 관한 연구 이상철
  15. 가정과 교수법 이연숙
  16. 제 6차 가정과 교육과정에 대한 남녀 중학생의 학습 내용 흥미도와 실생활 적용도 이준임
  17. 협동학습과 경쟁학습에 따른 아동의 학업성취, 학습 태도 및 교우관계 비교연구;농촌초등학교를 중심으로 이호준
  18. 협동학습 기법이 학업성취 및 학습태도에 미치는 영향 정경용
  19. 한국가정과교육학회지 v.10 no.1 교육연구가 및 교육행정가의 고등학교 가정과 교육에 관한 인식도 연구 한시연;이정덕