A Case Study on the City Image Strategies for City Image Making

도시이미지전략의 유형별 사례연구

Kim, Sei-Yong;Choi, Kang-Rim
김세용;최강림

  • Published : 20090200

Abstract

The purpose of this study is to find a various kinds of methodologies and city image making endeavors by analyzing main strategies of 30 cities. In this research, the way of using and marketing city image was investigated through the case studies. Also this research started from the point of view in which the city image affects the development and growth of the city. By comparison and analysis, 4 categories of city image enhancing strategies were drawn out. 4 categories were city brand marketing, festivals and events, landscape control, and creative city development. Improvement direction for the 4 categories was suggested for the better city image making and enhancing the city development.

Keywords

References

  1. 가평군(2002) 가평군 경관관리 기본계획. 경기개발연구원
  2. 권창기.이재호(2004) '도시이미지에 따른 도시 운영 전략 : 울산광역시 도시공간 및 이용계획을 중심으로'. 서울행정학회 학술대회 발표논문집 8:349-362
  3. 김해시(2005) 김해시 도시경관 계획. 경남개발연구원
  4. 박영춘(2002) '도시의 이미지' 측정에 관한 연구'. '국토계획' 37(4): 29-40
  5. 변재상.최형석.신지훈.조예지.임승빈(2007) '도시 이미지 구성요소의 기여수준 분석: 과천시를 중심으로'. 「국토계획」 42(3):163-177
  6. 서울시정개발연구원(1993) 서울시 도시경관 관리방안 (I, II)
  7. 송대호.윤종국.윤장우(2005) '기성시가지의 경관이미지 개선방향에 관한 연구 : 양산시 도시경관의 형태요소 분석을 중심으로'. '대한건축학회 논문집 계획계' 21(11): 217-226
  8. 용인시(2001) 용인시 경관형성기본계획. 경기개발연구원
  9. 유병림.황기원(1992) 도시 문화환경 개선방안 연구. 서울: 한국문화예술진흥원 문화발전연구소
  10. 윤장우.박춘근(2001) '도시이미지 형태유형요소에 따른 기성시가지의 경관특성 분석'. '대한건축학회논문집계획계' 17(3):147-156
  11. 이규식(2007) '앙굴렘 만화사업과 도시 이미지 혁신'. '프랑스학연구' 41:249-271
  12. 이우종.김남정(2005) '도시브랜드 이미지의 구성요소와 영향에 관한 연구'. '국토계획'40(6):177-192
  13. 이진희(2003) 장소마케팅. 서울: 대왕사
  14. 이충훈(2002) 'CI에 의한 도시이미지 차별화를 위한 연구'. '디자인학연구' 15(4):57-66
  15. 인천광역시(2006) 인천광역시 도시브랜드(B.I) 개발
  16. 임상오역(2005) 창조도시(Charles Landry, The Creating City). 서울: 해남
  17. 임승빈.최형석.변재상(2004) '도시이미지 분석 기법에 관한 연구 : MDS에 의한 도시 간 이미지 비교'. '한국조경학회지' 32(1):47-56
  18. 전형연(2007) '파리시의 도시 문화이미지 마케팅 전략 사례 연구'. 「프랑스학연구」 41:273-308
  19. 최강림(2006) '신도시 개발과정에서의 장소만들기에 관한 연구'. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  20. 한국토지공사(2007) 혁신도시 조기활성화 방안연구
  21. 화성시(2007) 화성시 도시이미지 수립기준에 관한 연구
  22. Boyer, C.(1994) The City of Collective Memory: Its Historical Imagery and Architectural Entertainments. Cambridge, MA: The MIT Press
  23. Burgess, J.(1982) Selling Places: Environmental Images for the Executive. Regional Studies 16 https://doi.org/10.1080/09595238200185471
  24. Holcomb, B.(1994) Place Promotion 'City make-overs: marketing the post-industrial city'. Cambridge, MA: Chichester: Wiley
  25. Lynch, K.(1960) The Image of the City. Cambridge, MA: The MIT Press
  26. Paddison, R.(1993) 'City Marketing, Image Reconstruction and Urban Regeneration'. Urban Studies 30(2) https://doi.org/10.1080/00420989320080331
  27. http://www.mct.kr (문화관광부)
  28. http://www.cha.go.kr (문화재청)
  29. http://www.seoul.go.kr (서울특별시)
  30. http://www.incheon.go.kr (인천광역시)
  31. http://www.busan.go.kr (부산광역시)
  32. http://www.daegu.go.kr (대구광역시)
  33. http://www.gjcity.go.kr (광주광역시)
  34. http://www.daejeon.go.kr (대전광역시)
  35. http://www.ulsan.go.kr (울산광역시)
  36. http://www.suwon.ne.kr (수원시)
  37. http://www.gimhae.go.kr (김해시)
  38. http://www.seocheon.go.kr (서천군)
  39. http://www.ihc.go.kr (화천군)
  40. http://www.hampyeong.jeonnam.kr (함평군)