A Case Study on Changes in Science Teachers' Teaching Practices using the Biographical Approach

생애사적 접근을 통한 과학교사의 교수실행 변화과정에 관한 사례연구

  • Published : 2009.02.28

Abstract

The purpose of the case study is to understand changes in the teaching practices of two secondary science teachers during the span of their careers. To investigate changes in teaching practices, this study focuses on changes in the science teachers' practical principles based on Elbaz's practical knowledge. The biographical approach was adopted because teachers' voices are a valuable source to understand their professional development. In-depth interviews and classroom observations were conducted for two science teachers with seven years' and ten years' teaching experience. The major findings are as follows: First, participants' teaching practices changed through interaction with three factors, critical experiences that have stirred changes in teaching practice, teacher's reflection on teaching, and various experiences to make specific teaching practice changes. Second, three different change aspects of practical principles were revealed; reinforcement of existing practical principles, replacing old practical principles with new one, and generation of new practical principles.

본 연구에서는 현직 교사가 자신의 생애, 특히 교직입문 이후 경력이 경과함에 따라서 접하게 되는 다양한 경험들 속에서 이루어진 교수실행의 연화과정을 탐색하고자 한다. 이를 위하여 구체적으로 교사의 관점에 근거해 교사의 삶을 살펴보는 생애사적 접근을 취하였고, 실천원리 (practical principle)의 변화 중심으로 개별 과학 교사의 교수실행 변화 과정을 상술하였다. 연구 참여자들은 각각 7년차, 10년차 중등 과학교사로 면담 및 수업관찰을 통해 연구 참여자의 교수실행 특징 및 변화 과정에 관한 자료를 수집하였다. 연구 결과로부터 연구 참여자들의 교수실행 변화과정의 특징을 다음과 같이 도출할 수 있었다. 연구 참여자들의 교수실행 변화는 1) 변화를 촉발한 결정적 경험, 이후 2) 기존 교수실행에 대한 적극적인 반성, 마지막으로 3) 교수실행의 구체적인 변화에 직접적인 영향을 미친 경험들이라는 3 요소의 상호작용을 통해 이해될 수 있었다. 이와 같은 교수실행 변화는 실천원리의 지형 (국면) 변화로 나타났다. 과거와 비교하여 변화원 주요 실천원리의 변화 양상은 (1) 기존 실천원리의 강화, (2) 기존 실천원리의 대체 (3) 새로운 실천원리의 형성으로 대별할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 강묘숙, 조순묵(2007). 초등교사의 표현활동에 관한 실천적 지식 형성과정의 생애사적 접근. 한국스포츠교육학회지, 14(2), 63-80
  2. 고성자, 최선영, 여상인 (2007). 과학 수업에서 초등교사가 사용하는 비유 유형에 대한 사례 연구. 초등과학교육, 26(3), 276-285
  3. 곽영순(2006). 교사교육에서 접근한 중등 과학 수업 실태 분석 연구. 열린교육연구, 14(1), 215-232
  4. 김만경(2003). 쌍방향적 역사수업을 위한 파워포인트 활용방안 연구, 성균관대학교 교육대학원 석사 학위논문
  5. 김병찬 (2007). 교사의 생애발달 과정에 관한 사례 연구. 한국교원교육연구, 24(1), 77-102
  6. 김자영 (2002). 초등 교사의 수업 속에 나타난 실천적 지식에 대한 이해: 초등 수학수업을 중심으로. 이화여자대학교 대학원 초등교육과 박사학위 논문
  7. 김혜숙 (2006). 고등학교 초임과 경력지리교사의 실천적 지식 비교연구. 사회과교육, 45(3), 91-113
  8. 민현식, 백순근, 김태웅, 김찬종, 이의갑, 김희규 (2008). 공교육 정상화를 위한 기초연구, 한국교육과정평가원 연구보고 PRO 2008-2
  9. 박은경 (2007). 창의적 교수법으로 학생들이 살아있는 수업을. 서울교육, 봄호, 105-111
  10. 박종윤, 정인화, 남정희, 최경희, 최병순 (2006), 중학교 과학 수업에서 질문과 피드백을 활용한 교사-학생 상호작용 강화 수업 전략의 개발 및 적용. 한국과학교육학회지, 26(2), 239-245
  11. 성숙경, 최병순 (2007). 과학 실험에서 교사-모둠학생의 언어적 상호작용 사례연구. 대한화학회지, 51(4), 375-386 https://doi.org/10.5012/jkcs.2007.51.4.375
  12. 오필석 (2007). 중등학교 지구과학 교사들의 과학적 설명: 논리적 형식화 담화적 특징 분석. 한국과학교육학회지, 27(1), 37-49
  13. 정금현과 장홍재 (2005). 성장단계에 있는 교사의 지식학습과정에 대한 생애사적 접근. 한국교육학연구, 22(1), 177-197
  14. 정득실, 김찬종, 이선경, 오필석, 맹승호, 정애란(2007). 구성주의적 수업을 위한 워크숍에 참여한 중등 과학 교사의 교수 지향과 수업 실행. 한국과학교육학회지, 27(5), 432-446
  15. 최경희, 박종윤, 최병순, 남정희, 최경순, 이기순(2004). 중학교 과학수업에서 교사와 학생의 언어적 상호작용 분석. 한국과학교육학회지, 24(6), 1039-1048
  16. 최인자 (2006). 국어과 교사의 실천적 지식 성찰을 위한 방법론적 탐색. 문학교육학, 21, 1-35
  17. 팽애진, 백성혜 (2005). 과학 실험 수업에 대한 중등과학 교사의 신념 사례 연구. 한국과학교육학회지, 25(2), 146-161
  18. 한국교육과정평가원 (2004). 수업평가 기준개발 연구 (I)-일반 기준 및 교과(사회, 과학, 영어) 기준 개발, 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2004-5
  19. 홍미화 (2005). 교사의 실천적 지식에 대한 이론적 논의 : 사회과 수업을 중심으로. 사회과 교육, 44(1), 101-124
  20. Au, K. (1990). Changes in teacher's view of interactive comprehension instruction. In L. C. Moll(Ed.), Vygostsky and education (pp. 271-286). New York: Longman
  21. Barnett, J., & Hudson, D. (2001). Pedagogical Context Knowledge: Toward a fuller understanding of what good science teachers Know. Science Education, 85, 426-453 https://doi.org/10.1002/sce.1017
  22. Ben-Peretz, M. (1995). Learning from experience: Memory and the teacher' s account of teaching. In the series: Teacher Development. New York: The State university of New York Press
  23. Bogdan, R. C & Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education: an introduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon
  24. Butt, R., Raymond, D., McCue, G., & Yamagishi, L. (1992). Collaborative autobiography and the teacher's voice. In: Goodson, I.F., (Ed.), Studying teachers' lives, Teachers College Press, New York
  25. Cater, K. (1993). The place of story in the study of teaching and teacher education. Educational Researcher, 22(1), 5-12 https://doi.org/10.3102/0013189X022001005
  26. Carter, K., & Doyle, W. (1996). Personal narrative and life history in learning to teach. In J. Sikula, T.J. Buttery, & E. Guyton (Ed.), Handbook of research on teacher education. New York: Simon & Schuster Macmillan
  27. Clarke, D., & Hollingsworth H., (2002). Elaborating a model of teacher professional growth. Teaching and Teacher Education, 18(2002), 947-967 https://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00053-7
  28. Craig, C. (1995). Knowledge communities: a way of making sense of how beginning teachers come to Know in their Professional Knowledge contexts. Curriculum Inquiry, 25(2), 151-175 https://doi.org/10.2307/1180185
  29. Eick, C. J., & Reed, C. J. (2002). What makes an inquiry-oriented science teacher? The influence of learning histories on student teacher role identity and practice. Science Education, 86(3), 401-416 https://doi.org/10.1002/sce.10020
  30. Elbaz, F. (1981). The teacher's "practical Knowledge"; Report of a case study. Curriculum Inquiry. 11(1), 43-71 https://doi.org/10.2307/1179510
  31. Goetz, J., & LeCompte, M. (1984). Ethnography and qualitaitve design in education research. New York: Academic Press
  32. Johnston, S. (1992). Images: a way of understanding the practical Knowledge of student teachers. Teaching and Teacher Education, 8, 123-136 https://doi.org/10.1016/0742-051X(92)90003-L
  33. Kelchtermans, G. (1993). Getting the story, understanding the lives: from career stories to teachers' professional development. Teaching & Teacher Education, 9, 443-456 https://doi.org/10.1016/0742-051X(93)90029-G
  34. Kelchtermans, G. (1999). Narrative-biographical research on teachers' professional development: Exemplifying a methodological research procedure. Paper Presented at the AERA-meeting in Montreal (Canada) (ERIC-document ED 432-582)
  35. Kelchtermans, G., & Vandenberghe, R. (1994). Teachers; Profeesional development: a biographical perspective. J. Curriculum Studies, 26(1), 45-62 https://doi.org/10.1080/0022027940260103
  36. Pike, R. W. (2003). Creative Training Techniques Handbook. HRD PRess. 김경섭, 유제필 역(2004). 밥 파이크의 창의적 교수법. 서울: 김영사
  37. Prain, V., & Waldrip, B. (2006). An Exploratory Study of Teacher' and Students' Use of Multi-modal Re-presentaion of Concepts in Primary Science. International Journal of Science Education, 28(15), 1843-1866 https://doi.org/10.1080/09500690600718294