DOI QR코드

DOI QR Code

A Research on the Trend of Quantitative Research through the Analysis of Master's and Doctoral Dissertations of Information Literacy

정보활용능력 분야 학위논문 분석을 통한 양적 연구 동향에 관한 연구

  • 서만덕 (중앙대학교 문헌정보학과) ;
  • 남영준 (중앙대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2010.11.15
  • Accepted : 2010.11.30
  • Published : 2010.12.30

Abstract

This study has analyzed the trend of the quantitative research by analyzing domestic dissertations on information literacy that were published since 2000. The procedures, regulations, and descriptive elements of the quantitative study were compared and analyzed for this study. In addition, the study used 5 variables and criterions to measure these items. Based on the calculations, the study has examined the general characteristics of the thesis, research method, sampling method and sampling population of the dissertations. The study has also analyzed the trend of the measurement variables by categorizing the characteristics by published year and majors. Furthermore, the study has also presented the trend of the usage of statistic analysis method on research purpose by classifying the method into each purpose.

이 연구는 2000년 이후 발표된 정보활용능력 분야의 국내 학위논문을 분석함으로써, 양적연구의 동향과 흐름을 분석하였다. 이를 위해 양적연구 동향을 분석하였다. 양적 연구를 위해 양적 연구 과정과 양적조사 관련 규정, 양적연구 관련 기술요소를 비교분석하였다. 또한, 각 요소 측정을 위해 5개 변인과 기준을 사용하였다. 이를 바탕으로 논문에 대한 연구주제, 조사방법, 표집방법, 표본대상, 표본크기에 대한 일반적 특징을 살펴보고, 이를 연도별, 전공별로 구분하여 측정변인에 대한 동향을 분석하였다. 또한 연구에서 사용한 통계분석방법을 목적에 따라 분류하여 연구목적에 따른 통계분석기법의 사용동향을 제시하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 중앙대학교

References

  1. 김성은, 이명희. 2006. 대학생의 정보활용능력 교수학습모형 개발에 관한 기초연구. <한국비블리아학회지>, 17(2): 177-200.
  2. 김종성. 2003. 미국 학교도서관의 정보활용능력 교육에 관한 연구. <한국문헌정보학회지>, 37(2): 229-252. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2003.37.2.229
  3. 김태훈, 한복희. 2010. 대학생의 정보활용능력 평가에 관한 연구. <한국도서관.정보학회 2010년도 하계 학술발표대회>, 2010 년 6월.
  4. 박남진, 최은주. 2006. 정보활용능력에 영향을 미치는 변인에 관한 연구. <한국문헌정보학회지>, 40(3): 215-232. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2006.40.3.215
  5. 박명규. 2005. 고등학생의 정보활용능력 평가에 관한 연구. <한국비블리아학회지>, 16(1): 75-90.
  6. 성태제, 시기자. 2006. <연구방법론>. 서울: 학지사.
  7. 신민철. 2007. <사회연구방법의 기초>. 서울: 창민사.
  8. 오의경, 장혜란. 2005. 대학생의 정보리터러시에 영향을 미치는 요인분석. <한국문헌정보학회지>, 39(4): 207-231.
  9. 이군희. 2003. <사회과학 연구방법론>. 서울: 법문사.
  10. 이승길. 2007. 사서교사의 정보활용능력이 도서관활용수업에 미치는 영향. <한국문헌정보학회지>, 41(4): 161-180.
  11. 이용재, 이수상, 조용완, 장임숙. 2009. 이주민의 정보리터러시 실태에 관한 연구. <한국도서관.정보학회지>, 40(4): 113-137. https://doi.org/10.16981/kliss.40.4.200912.113
  12. 이정연. 2005. <대학생의 정보활용능력 평가개발에 관한 연구>. 박사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 문헌정보학과.
  13. 이정연, 최은주. 2006. 정보활용능력 교육의 효용성에 관한 실험적 연구. <한국문헌정보학회지>, 40(1): 315-334.
  14. 이현실, 최상기. 2005. 우리나라 대학생들의 정보활용능력 인식도에 관한 연구. <한국비블리아학회지>, 16(1): 91-112.
  15. 이혜영. 2008. <대학생을 위한 정보활용능력 척도개발 연구>. 박사학위논문, 중앙대학교 대학원, 문헌정보학과.
  16. 장덕현, 최고운. 2008. 대학도서관 정보활용교육 모형 개발에 관한 연구. <한국비블리아 학회지>, 19(1): 37-60.
  17. 정영미. 2009. 정보활용 교육이 도서관과 정보활용능력 자가인식에 미치는 영향. <한국문헌정보학회지>, 43(4): 265-280. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.4.265
  18. 채서일. 1998. <사회과학 조사방법론>. 서울: 학현사.
  19. 한국도서관협회. 2010. <한국문헌정보학 용어사전>
  20. ACRL(Association for College and Research Library Standards). 2000. "Committee. Information Literacy Competency Standards for Higher Education." [citied 2010.11.9]. .
  21. Bordonaro, Karen and Gilian Rechardson. 2004. "Scaffolding and reflection in course-integrated library instruction." The Journal of Academic Librarianship, 30(5): 391-401. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2004.06.004
  22. Creswell, J. W. 2003. Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Thousand Oaks: Sage Publications, Inc.
  23. Fraenkel, J. R. and N. E. Wallen. 1991. Handbook of research on social studies teaching and learning. New York: Macmillan Publishing Company.
  24. Larkin, Judith E. and Harvey A. Pines. 2005. "Developing information literacy and research skills in introduction psychology: a case study." The Journal of Academic Librarianship, 31(1): 40-45. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2004.09.008
  25. ODLIS(Online Dictionary for Library and Information Science) [cited. 2010.11.8]. .
  26. Zurkowski, P. 1974. The Information Service Environment Relationships and Priorities. Washington D.C.: National Commission on Libraries and Information Science.

Cited by

  1. A Bibliometric Analysis of the Literature on Information Literacy vol.28, pp.2, 2011, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.2.053
  2. A Study on the Relationship Between the Self-efficacy on the Information Literacy and the Level of Academic Achievement vol.28, pp.3, 2011, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.3.031