Job Training Program Development for Agricultural Safety and Health based on Rapid Prototyping Approach

RP(Rapid Prototyping) 접근법에 기반한 농작업 안전 직무교육 프로그램 개발

  • Kim, Jin-Mo (Department of Vocational Education & Workforce Development, Research Institute for Agriculture and Life Sciences, Seoul National University) ;
  • Lee, Jin-Hwa (CJ Humanville) ;
  • Kong, Min-Young (Seoul National University) ;
  • Lee, Yu-Jin (CJ HelloVision)
  • Published : 2010.12.30

Abstract

The purpose of this study was to develop a job training program that can deliver knowledge and skill necessary for agricultural safety and health manager. A new program development model applying rapid prototyping(RP) approach to the basic ISD model was established to develop the program. Then, a textbook for learners, a manual for instructors, additional learning material were produced based on the model. The major conclusions of this study were as follows. First, this study suggested a new type of program development model that combines RP model and linear ISD model that can apply opinion of participants to compensate the defect of traditional ISD model. Second, the material was developed by applying opinion of stakeholders of program development. By developing a prototype, interim finding, the users could evaluate it at first hand. Therefore, the materials contain the content knowledge, skill, tools(KST) that agriculture safety and health managers need when they perform the job. Also various types of activities were developed so that can the learners can apply the learned contents to the job. Third, the instructors' manual and supplementary material was developed based on learners' text book. The instructors' manual is a guidance that contains the details such as learning contents, procedure and methods so that standard lectures could be delivered regardless of who teaches. Also, supplementary material is the material contains intensified knowledge and skill related to the contents of learners' textbook, so that the instructors can check them with ease.

이 연구는 농작업 안전보건 일반관리자가 농작업 안전 및 보건 관련 직무의 성공적 수행을 위해 요구되는 지식 및 기술 등을 향상시키기 위한 직무교육 프로그램을 개발하는 데 그 목적이 있었다. 이를 위해 전통적인 교수체제설계(ISD)의 순차적 개발과정을 보완한 RP 접근법(Rapid Prototyping Approach)에 따라 교육 프로그램 개발 모형을 설정하였고, 이 모형을 바탕으로 학습자용 교재, 강사용 매뉴얼, 보충 자료를 포함한 교육 프로그램 교재를 개발하였다. 이 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 전통적인 ISD 모형의 선형적인 개발과정을 보완하기 위해 참여자들의 의견을 수시로 반영할 수 있는 RP 접근법을 활용하여 교육 프로그램 설계 모형을 설정하였다. 둘째, 교육 프로그램 개발 관련 이해 관계자의 다양한 요구를 수용하여 학습자용 교재를 개발하였다. 즉, Prototype 개발을 통하여 단계별 산출물을 제시하고, 이에 대한 즉각적인 평가를 통해 다양한 요구와 농작업안전보건 일반관리자들이 안전보건 관련 업무를 수행할 때 필요한 지식 및 기술 등에 관한 내용이 충분히 반영될 수 있도록 교재를 개발하였다. 그리고 학습한 내용을 실제 업무 현장에서 유용하게 활용할 수 있도록 다양한 형태의 학습활동을 개발하였다. 셋째, 학습자용 교재를 바탕으로 강사용 매뉴얼과 보충자료를 개발하였다. 강사용 매뉴얼이란 보다 효과적이고 효율적인 강의 진행을 지원하고, 강사와 무관하게 학습내용이 표준화되어 전달될 수 있도록 강의 내용과 절차 및 방법, 시간 계획 등의 상세한 안내를 포함한 지침서를 의미한다. 또한 보충자료는 학습자용 교재와 연계하여 심화 지식 및 기술 들을 보다 용이하게 확인할 수 있도록 구성된 자료를 말한다.

Keywords

References

  1. 김민강, 김윤정, 임철일. (2005). 웹 기반 수업개발을 위한 인쇄물 기반의 래피드 Prototype 개발 방법론에 관한 연구. 교육공학연구, 21(1), 3-28.
  2. 김성수. (1994). 농촌지도공무원의 전문성 향상방안. 농촌지도학회지, 26(2), 147-164.
  3. 김진군, 최민호. (1994). 농촌지도요원의 역할갈등과 사기 및 직무수행간의 관계. 한국농업교육학회지, 26(2), 37-46.
  4. 김진모, 이택선, 이경숙, 김경란, 길대환, 김효철, 이찬. (2007). ISD 모델에 기초한 농업인 안전 교육 프로그램 개발. 농업교육과 인적자원개발, 39(3), 69-95.
  5. 김진모, 주대진, 이진화, 길대환, 주현미, 이정은. (2007). 일반 모델 덧씌우기 방식을 적용한 농촌 지도공무원 역량모델 개발. 농업교육과 인적자원개발, 39(2), 115-138.
  6. 김학성. (1989). 농촌지도사업에 있어서 농민교육과 농촌지도요원의 역할에 관한 연구. 서울: 건국대학교 석사학위논문.
  7. 김한숙. (2007). 농업인의 농작업 재해사고에 관한 연구. 대구: 경북대학교 석사학위논문.
  8. 노동부. (2010). 2009년 산업재해 발생현황. 노동부. http://www.molab.go.kr
  9. 농촌진흥청. (2007). 농작업 안전 직무교육 프로그램 개발 보고서. 수원: 저자.
  10. 마상진. (2007). 농업인 교육.훈련 담당자의 전문성과 교육요구. 농업교육과 인적자원개발, 39(1), 117-236.
  11. 엄기수. (2008). 농작업 안전관리시스템 구축에 관한 인간공학적 연구. 서울: 건국대학교 박사학위논문.
  12. 정복희. (2009). 농작업 유형에 따른 근골격계 질환의 자각증상 및 삶의 질의 차이. 익산: 원광대학교 박사학위논문.
  13. 조록환. (2006). 지식경영을 위한 농촌지도요원의 역할과 역량. 한국농촌지도학회지, 13(2), 385-400.
  14. 최석진. (2008). 비닐하우스와 벼농사 종사자의 농약중독 및 농부증 관련 특성 비교. 익산: 원광대학교 박사학위논문.
  15. 통계청. (2008). 2007년 농업 및 어업조사 결과. 대전: 저자.
  16. 통계청. (2009). 2008년 농업 및 어업조사 결과. 대전: 저자.
  17. Bichelmeyer, B., & Tripp, S. D. (1990). Rapid prototyping: An alternative instructional design strategy. Educational Technology, Research and Development, 38(1), 31-44. https://doi.org/10.1007/BF02298246
  18. Carey, L., & Dick, W. (1996). The systematic design of instruction (4th ed.). New York: Harper Collins College Publishers.
  19. Cole, P., Jonassen, D. H., & Wilson, B. G. (1993). Cognitive aproaches to instructional design. In G. M. Piskurich (Ed.), The ASTD hanbook of instructional technology (pp. 21.1-21.22). New York: McGraw-Hill.
  20. Gordon, J., & Zemke, R. (2000). The attack on ISO, Training, 37(4), 42-45.
  21. Jones, M.., Li, Z., & Merrill, D. M. (1992). Rapid prototyping in automated instructional design. Educational Technology, Research and Development, 40(4). 95-100. https://doi.org/10.1007/BF02296902
  22. Jones, T. S., & Richey, R, C. (2000). Rapid prototyping methodology in action: a developmental study. Educational Technology, Research and Development, 48(2). 63-80. https://doi.org/10.1007/BF02313401
  23. Kazanas, H., & Rothwell, W. (2004). Mastering the instructional design process: A systematic approach. San Francisco, CA: Pfeiffer.
  24. Piskurich, G. M. (2000). Rapid instructional design. San Francisco, CA: Jossey-Bass/Pfeiffer.
  25. Rathbun, G., Saito, R., & Goodrum, D. A. (1997). Reconceiving ISD: Three perspectives on rapid prototyping as a paradigm shift. In O. Abel, N. J. Maushak, K. E. Wright, & M. R. Simonson (Eds.), Proceedings of Selected Research and Development Presentations at the 1997 Annual Convention of the Association of Educational Communications and Technology (pp. 291-296).Washington, DC: Association of Educational Communications and Technology.
  26. Roh, S. (2004). Making instructional design come alive: Applying principles and strategies of user-centered design to the ISD process. 교육정보미디어연구, 10(3), 209-223.
  27. Rossett, A., & Zemke, R. (2002). A hard look at ISD. Training, 39(2), 27-34.
  28. Tessmer, M. (1994). Formative evaluation in performance technology. Performance Improvement Quarterly, 7(1), 3-18.