Development of PBL packages for the improvement of the problem-solving ability, self-directed learning capability and communicative competence of dental hygiene students

치위생과 학습자의 문제해결능력, 자기주도적 학습능력, 의사소통능력의 향상을 위한 문제중심학습 패키지 개발

  • 정영란 (백석문화대학 치위생과) ;
  • 이우숙 (적십자간호대학 간호과) ;
  • 조덕주 (건국대학교 대학원 교육학과)
  • Received : 2009.08.10
  • Accepted : 2010.01.15
  • Published : 2010.02.28

Abstract

Obiectives : The purpose of this study was to develop PBL packages geared toward improving the problem-solving abilities, self-directed learning capabilities and communicative competency of dental hygienists, which were all required for dental hygienists to have in the dental field. Methods : After three PBL packages for a semester of oral health education were developed, the PBL packages were evaluated by an expert to determine what improvements should be made. Results : The findings of the study were as follows. The three PBL packages were based on real clinical situations and designed to have a different degree of difficulty and provide problems in the form of scenario for learners to solve in a self-directed manner. When the packages were assessed by an expert, the packages were expected to make a contribution to the improvement of the three different abilities on which this study focused, and the packages were found to be appropriate in general in terms of learning content and field applicability, though they needed some modifications. Thus, this study attempted to develop PBL packages and let an expert assess the packages in order to give some suggestions about the development of PBL packages. The packages developed in this study are expected to help boost the problem-solving abilities, self-directed learning capabilities and communicative competency of dental hygienists, which should all be possessed by dental hygienists in the dental field. Moreover, the packages were found to be conducive to the introduction of PBL in the field of dental hygiene. Conclusions : To ensure the successful application of the packages, dental hygiene students should be provided with the packages in situations similar to real clinical situations, and they should have an opportunity to practice dental hygiene duties.

Keywords

References

  1. 김설희, 김동기. 치위생 교육과정의 문제중심학습이 학습동기와 자기주도학습력에 미치는 영향. 대한구강보건학회지. 2009;33(1);82-89.
  2. 허경철, 박순경, 소경희, 조덕주. 교과교육학신론. 서울:문음사. 2002.
  3. 권현숙. 치위생사 양성기관의 표준 교육과정 모형 개발연구. 경남대학교 대학원 박사학위논문 1999.
  4. 정순희. 치위생사의 업무실태 및 의식구조에 관한 연구. 치아사랑. 1993;14.
  5. 박병선. 초등학교 사회과에서 문제중심학습 (PBL)이 학업성취에 미치는 효과. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문 2001.
  6. Woods, D.R. How to gain the most from problem based learning. Hamilton, Mcmaster University. 1994.
  7. 김응권, 김영진, 김창희, 박명숙 외. 치위생학의 교육표준화 및 발전방향. 대한치과위생사협회. 2005.
  8. 양진주, 박미영(2004). 간호학생의 임상수행능력과 자기주도적 학습의 관계. 한국간호교육학회지. 2004;10(2);271-277.
  9. 장기완. 전면 문제중심학습이 치의학교육과정에서 문제해결과정, 메타인지, 내적동기에 미치는 영향. 대한구강보건학회지. 2009;33(1);90-102.
  10. 최희정(2004). 문제중심학습이 간호학생의 비판적 사고, 메타인지 및 문제해결과정에 미치는 영향. 대한간호학회지. 2004;34(5);712-721.
  11. 김희순, 고일선, 이원희, 배성연, 심정언. 간호학 문제중심학습 효과 평가. 아동간호학회지. 2004;10(4);395-405.
  12. 배영숙, 이숙희, 김미희, 선광순. 문제중심 학습이 자기주도성과 비판적 사고성향에 미치는 효과. 한국간호교육학회지. 2005;22(2);184-190.
  13. 정인원, 신철진, 한헌석, 송영진. 충북대학교 의과대학에서의 문제중심학 습의 실행 및 평가. 한국의학교육. 1999;11(2);285-295.
  14. 김영남. 치위생과 학생이 임상실습시 경험하는 스트레스 요인에 관한 연구. 경복논총. 2000;4;373-391.
  15. 정영란, 한화진. 임상실습에서 경험한 치위생과 학생의 스트레스와 대처방식. 치과연구. 2006;59(1);97-108.
  16. 최창진, 김정민, 박용규. 임상실습을 마친 의대생의 환자 중심적 의사소통 기술과 태도. 한국의학교육. 2004;16(2);169-177.
  17. 박금자, 김영경, 김경미, 김창희 외. 포괄 임상치위생학. 충북:협신사.
  18. 정영란. 치과위생사 역할 중심의 치위생과 문제중심학습 패키지 개발과 적용. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문 2003.
  19. 이우숙, 박미영. PBL 패키지 개발절차 모형에 관한 연구. 한국간호교육학회지. 2001;7(1);126-142.
  20. 김설희. 치위생교육에서 문제중심학습의 효과. 조선대학교 대학원 박사학위논문. 2009.
  21. 황선영. 문제중심학습이 간호학생의 학업 성취, 비판적 사고력, 학습태도 및 동기에 미치는 효과. 전남대학교 대학원 박사학위논문. 2003.
  22. 김동헌, 정진섭, 정대수. 문제중심학습(PBL)을 대비한 교안개발. 한국의학교육. 1999;11(1);17-23.
  23. 은희철, 김병국, 김정구, 백상호. 학습자 대상을 달리한 문제에 바탕을 둔 학습(PBL)의 시행 경험 비교. 한국의학교육. 1997;9(2);119-128.
  24. 채수진, 이동순, 이윤성. 통합교육에서 문제바탕학습 시행의 문제점 및 그 원인과 개선방향. 한국의학교육. 2003;15(1);35-42.
  25. 이무상, 이종태, 이수곤, 양은배(1997). 문제중심학습의 학습촉진 요인에 관한 연구. 한국의학교육. 1997;9(2);173-181.
  26. 정영란. 치위생과 학습자의 문제해결능력, 자기주도적 학습능력, 의사소통능력의 향상을 위한 문제중심학습 패키지 개발 및 적용. 건국대학교 대학원 박사학위논문. 2009.
  27. 조연순. 문제중심학습의 이론과 실제. 서울:학지사. 2006.
  28. 이경성, 양정화, 고인호. 문제중심학습 모형을 적용한 방사선(학)과 교수학습 방안. 방사선기술과학. 2007;30(3);197-203.