The Relationships Between Satisfaction About Ski Class, Leisure Attitude and Leisure Flow of College Students

대학교양스키의 수업만족, 여가태도, 여가몰입과의 관계

  • Published : 2011.07.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of satisfaction about ski class on leisure attitude and leisure flow for college student. To achieve this purpose, the subject was selected by university(Y. E. H) students of S city and the students participated in ski class from the Nov of 2009 to Mar of 2010. Sampling method was convenience sampling. Totally 250 survey questionnaires were distributed and 220 responded. Finally, 188 questionnaires used after eliminating 32 incomplete samples. The data was analyzed by frequency analysis, factor analysis, confirmatory factor analysis and structure equation model analysis in accordance with the purpose of the study by using SPSS version 18.0, Amos 7.0. The results were as follows, First, class satisfaction indicated positive on the leisure attitude in ski class, it was the highest of the research hypotheses. Second, leisure attitude indicated positive on the leisure flow in ski class. Third, the satisfaction of ski class affects to leisure flow. In other worlds, ski class satisfaction influenced positively on leisure attitude and leisure flow and leisure attitude influenced on leisure flow. In conclusion, physical activity class is very important to students regards leisure and sport in modern college life because their physical performance has been declined for cruel social competition. Ski class could be a great suggestion for the college students in modern society who does not have time to enjoy.

본 연구의 목적은 스키교육에 참여한 대학생들의 수업만족이 여가태도와 여가몰입에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 S시에 있는 대학을 다니는 Y, E, H 학교의 대학생 중 스키교육에 2009~2010년 참여 했던 학생들을 연구 대상자로 설정하여 연구를 진행하였다. 비확률 표본추출법 중 편의표본추출법(convenience sampling method)을 이용하여 표본을 추출하였다. 총 250부를 배포하여 이중 수거된 220부중 응답이 불성실하게 답하고, 연구에 상용할 수 없는 32부를 제외한 188부를 연구에 활용하였다. 빈도분석, 요인분석, 확인적 요인분석, 구조방정식을 사용하여 연구를 진행하였고, 그 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 스키수업에서의 수업만족은 여가태도에 긍정적 작용을 하며, 연구 가설 중 제일 높은 경로 수가 나타났다. 둘째, 스키수업에서의 여가태도는 여가몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 스키수업의 만족이 여가몰입에 영향을 주는 것으로 나타났다. 스키수업 만족은 여가태도, 몰입과의 직접적 영향을 주며 이러한 결론은 현대의 각박한 사회에서의 대학생들의 스키교육 참여는 여가생활과 평생 체육으로서 중요한 역할 한다고 볼 수 있다. 그렇기 때문에 즐길 시간이 부족한 대학생들에게 스키수업은 대학생들에게 여가교육으로서 중요한 역할을 한다.

Keywords

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