DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on the Changes in Teaching Professionalism of Beginning Science-gifted Education Teachers through Mentoring in the Aspects of Pedagogical Content Knowledge

멘토링을 통한 초임 과학영재교육 담당교사들의 PCK 측면에서의 수업 전문성 변화에 대한 사례연구

  • Received : 2012.06.25
  • Accepted : 2012.08.21
  • Published : 2012.10.31

Abstract

This study investigated the changes in teaching professionalism of beginning science-gifted education teachers through mentoring in the aspects of pedagogical content knowledge. We selected two beginning teachers whose teaching careers in science-gifted education were less than five years. The teachers planed, performed and reflected on science instructions for secondary science-gifted students through mentoring during nine class hours over three times respectively. We observed their instructions and analyzed the taped videos, the materials, the transcripts for in-depth interviews with mentees, and discussions between mentor and mentee, researcher's field notes by using the constant comparative method. This study revealed that the mentoring, although there were many limitations, positively changed the mentees' practical knowledge about the curriculum for science-gifted education, the instructional strategies for science-gifted education, the assessment in science-gifted education, the science-gifted students, and the science content. These results suggest that the mentoring will be useful in improving the teaching professionalism of beginning science-gifted education teachers and provide meaningful implications in finding the ways to use it effectively in science-gifted education.

이 연구에서는 멘토링을 통한 초임 과학영재교육 담당교사들의 수업 전문성 변화를 PCK 측면에서 조사했다. 과학영재교육 경력이 5년 미만인 초임 교사 2인을 선정한 후, 각자 총 3회에 걸친 9차시의 과학영재수업을 멘토링을 통해 계획, 진행, 반성하도록 했다. 두 교사들의 모든 수업을 참관했고, 수업 촬영 동영상과 수업 자료, 멘티와의 면담 및 멘토와 멘티의 대화 전사본, 연구자의 참관 노트 등을 지속적 비교방법을 사용하여 분석했다. 연구 결과, 다소 제한적이긴 하나 멘토링이 멘티들의 과학영재 교육과정, 과학영재 교수전략, 과학영재교육 평가, 과학영재학생, 과학내용에 관한 실천적 지식을 긍정적으로 변화시키는 것으로 나타났다. 이런 결과는 멘토링이 초임 과학영재교육 담당교사의 수업 전문성을 제고하는 데 유용하고, 과학영재교육에서 멘토링의 효과적인 활용 방안을 찾는 데 의미 있는 시사점을 제공할 수 있음을 의미한다.

Keywords

References

  1. 고문숙, 이순덕, 최정희, 남정희 (2009). 초임 과학교사의 반성적 실천을 위한 협력적 멘토링의 효과. 한국과학교육학회지, 29(5), 564-579.
  2. 곽영순 (2010). 멘토링 전후의 초임 과학교사의 수업 특징 변화. 한국지구과학회지, 31(4), 403-417.
  3. 곽영순 (2011). 초임 과학교사 지원을 위한 멘토링의 효율성 연구. 한국과학교육학회지, 31(1), 1-13.
  4. 김남수, 김병수, 임진영, 박상우, 박윤경 (2011). 수업모형에 대한 초등학교 교사의 인식 조사. 교원교육, 27(4). 345-364.
  5. 김선경, 백성혜 (2011). 중학교 과학영재 담당교사의 수업전략 특징 분석. 한국과학교육학회지, 31(2), 295-313.
  6. 김유정 (2011). 과학영재를 위한 비유 생성 수업 전략의 개발 및 적용. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 김종미 (2009). 멘토링에 대한 초등 초임교사의 인식. 초등교육연구, 22(4), 301-326.
  8. 남정희, 김현옥, 고문숙, 고미례 (2010). 멘토링을 통한 초임중등과학교사의 탐구지향적 교수실행 변화. 한국과학교육학회지, 30(5), 544-556.
  9. 노태희, 김영훈, 양찬호, 강훈식 (2011a). 과학영 재교육에서 초임 교사들의 PCK 측면에서의 수업 전 문성에 대한 사례연구. 한국과학교육학회지, 31(8), 1214-1228.
  10. 노태희, 이주석, 강훈식 (2011b). 중등 과학영재교육 담당교사의 전문성 향상을 위한 멘토링 프로그램에 대한 교사들의 요구 분석. 한국과학교육학회지, 31(6), 970-985.
  11. 노태희, 강석주, 강훈식 (2012). 중등 과학영재교 육에서 초임 교사의 수업 전문성 제고 전략으로써의 멘토링 적용 사례연구. 한국과학교육학회지, 32(2), 331-341.
  12. 박경희, 서혜애 (2007). 영재교육 교사 전문성의 구성요소 탐색 연구. 영재교육연구, 17(1), 77-98.
  13. 박선자, 최경희, 이현주 (2009). 교육청 영재 교육원 과학 담당 교사들의 영재성에 대한 인식. 학습자중심교과교육연구, 9(2), 119-137.
  14. 박성익, 조석희, 김홍원, 이지현, 윤여홍, 진석언, 한기순 (2003). 영재교육학원론. 서울: 교육과학사.
  15. 박종원 (2004). 과학적 창의성 모델의 제안: 인지적 측면을 중심으로. 한국과학교육학회지, 24(2), 375-386.
  16. 박종원 (2007). 과학적 창의성 활동 자료의 개발. 2007년도 교과교육공동연구지원사업, 학술진흥재단.
  17. 배미정, 김희백 (2010). 중등과학영재 지도교사의 수업전문성에 대한 사례연구. 한국과학교육학회지, 30(4), 412-428.
  18. 서혜애, 박경희 (2005). 과학영재교육 교사 교수 방법 전문지식 측정도구 개발. 한국교원교육연구, 22(2), 159-180.
  19. 서혜애, 박경희 (2010). 중학교 과학영재교육 교사 전문성에 대한 질적 연구. 교사교육연구, 49(2), 171- 193.
  20. 심규철, 김현섭 (2006). 지역 영재교육원 과학영재교육 담당 교사의 영재교육에 대한 인식 조사. 한국생물교육학회지, 34(4), 479-484.
  21. 윤지현 (2011). 멘토링을 통한 수업 시연 준비 과정에서 나타나는 중등 과학 예비교사들의 교수학적 내용 지식(PCK) 요소 분석. 서울대학교 대학원 박사 학위논문.
  22. 이봉우, 손정우, 최원호, 이인호, 전영석, 최정훈 (2008). 과학영재교육에서 교사들이 겪는 어려움. 초등과학교육, 27(3), 252-260.
  23. 이해명 (2006). 영재교육의 이론과 실제. 서울: 교육과학사.
  24. 조혜진 (2009). 보육시설에서 초임교사를 멘토링 하는 경력교사의 어려움과 효과적인 멘토링을 위한 중요 요소. 유아교육연구, 29(5), 21-43.
  25. 조희형, 고영자 (2008). 과학교사 교수내용지식 (PCK)의 재구성과 적용 방법. 한국과학교육학회지, 28(6), 618-632.
  26. Bradbury, L. U. (2010). Educative mentoring: Promoting reform-based science teaching through mentoring relationships. Science Education, 94(6), 1049-1071. https://doi.org/10.1002/sce.20393
  27. Danielson, C. (1999). Mentoring beginning teachers: The case for mentoring. Teaching and Change, 6(3), 251-257.
  28. Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2005). The systematic design of instruction (6th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  29. Gilbert, J. K., & Newberry, M. (2007). The characteristics of the gifted and exceptionally able in science. In K. S. Taber (Ed.), Science education for gifted learners. NY: Routledge.
  30. Hudson, P. (2004). Toward identifying pedagogical knowledge for mentoring in primary science teaching. Journal of Science Education and Technology, 13(2), 215-225. https://doi.org/10.1023/B:JOST.0000031260.27725.da
  31. Hudson, P., Usak, M., Fanc oviocova, J., Erdo an, M., & Prokop, P. (2010). Preservice teachers'memories of their secondary science education experiences. Journal of Science Education and Technology, 19(6), 546-552. https://doi.org/10.1007/s10956-010-9221-z
  32. Koch, J., & Appleton, K. (2007). The effect of a mentoring model for elementary science professional development. Journal of Science Teacher Education, 18(2), 209-231. https://doi.org/10.1007/s10972-006-9036-1
  33. Makel, M. C., & Plucker, J. A. (2008). Creativity. In Pfeiffer, S. I. (Ed.), Handbook of giftedness in children, NY: Springer.
  34. Park, S., & Oliver, J. S. (2008). Revisiting the conceptualization of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as a conceptual tool to understand teachers as professionals. Research in Science Education, 38(3), 261-284. https://doi.org/10.1007/s11165-007-9049-6
  35. Park, S., & Oliver, J. S. (2009). The translation of teachers'understanding of gifted students into instructional strategies for teaching science. Journal of Science Teacher Education, 20(4), 333-351. https://doi.org/10.1007/s10972-009-9138-7
  36. Pegg. J. M., Schmoock, H, I., & Gummer, E. S. (2010). Scientists and science educators' mentoring secondary science teachers. School Science & Mathematics, 110(2), 98-109. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2009.00013.x
  37. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage.
  38. Wang, J., & Odell, S. J. (2000). Mentored learning to teach according to Standardsbased reform: A critical review. Review of Educational Research, 72(3), 481-546.

Cited by

  1. 멘토링을 통한 코티칭이 초임 과학영재교육 담당교사들의 교과교육학지식에 미치는 영향 vol.33, pp.5, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.5.1021
  2. 창의·인성 중심 과학영재 교수-학습 모형의 효과적 활용방안 탐색 vol.24, pp.4, 2012, https://doi.org/10.9722/jgte.2014.24.4.483
  3. A Case Study of Elementary Teachers’ Reflective Practices while Mentoring a Class for the Gifted vol.54, pp.4, 2012, https://doi.org/10.15812/ter.54.4.201512.773
  4. 과학관 활용 수업을 위한 교육 프로그램에 참여한 예비화학교사의 교수 설계에서 나타나는 특징 vol.61, pp.6, 2012, https://doi.org/10.5012/jkcs.2017.61.6.388
  5. 지구 공전에 대한 초등 교사들의 주제-특이적 PCK 발달과정 탐색을 위한 사례 연구 vol.36, pp.4, 2012, https://doi.org/10.15267/keses.2017.36.4.405
  6. 충북 소외지역의 영재교육기관 운영에 있어 초등 교사들이 겪는 어려움 및 지원 요구에 관한 사례연구 vol.38, pp.1, 2019, https://doi.org/10.15267/keses.2019.38.1.55