Analysis on the Switching Intention of Social Network Service Users by using Technology Acceptance Model

정보기술수용 모형을 활용한 소셜 네트워크 서비스 사용자들의 전환 의도 분석

  • 조현 (동아대학교 경영대학 경영정보학과) ;
  • 남달우 (KAIST 경영대학) ;
  • 이석기 (한성대학교 산업경영공학과)
  • Published : 2013.04.30

Abstract

Social Network Service (SNS) actively used all over the world is more sensitive to the trend and the time needed for the users to change their main service is shorter. Therefore, it is necessary to understand the factors which affect the switching intention of users. This study identifies the factors affecting the switching intention of SNS, and also verifies the success factors through the empirical analysis. Fundamental variables are selected based on TAM (Technology Acceptance Model), additional variables are chosen by switching behavior researches. As variables, perceived usefulness, perceived ease of use, perceived joyfulness, alternative attractiveness, peer influence, switching intention are introduced. While perceived usefulness and perceived joyfulness can not affect switching intention, alternative attractiveness, peer influence, perceived ease of use affect switching intention significantly. In addition, alternative attractiveness, peer influence are adopted as moderating variable, and these variables have a interaction with perceived ease of use.

소셜 네트워크의 활용이 보편화 되고 있지만, 이를 기반으로 하는 응용 서비스들은 유행에 보다 민감하고 이로 인해 사용자들이 주로 사용하는 서비스나 사이트의 변화주기도 상대적으로 짧은 편이다. 따라서 사용자의 전환의도에 영향을 미치는 영향요인에 대해 분석해볼 필요가 있다. 이에 따라 본 연구에서는 소셜 네트워크 서비스의 전환의도와 관련이 있는 영향요인들을 먼저 선별하고, 실증적인 분석을 통해 선별된 요인들의 실제적 영향력을 검증하고자 한다. 기술수용모형에 근거하여 기초적인 변수들을 선별하고, 전환 행위 연구들을 바탕으로 추가 변수를 선택하였다. 변수로는 인지된 유용성, 인지된 용이성, 인지된 즐거움, 대안 매력도, 동료영향, 전환 의도를 도입하였다. 연구 결과 인지된 유용성과 인지된 즐거움은 전환의도에 영향을 미치지 못한 반면, 대안 매력도, 동료 영향, 인지된 용이성은 전환의도에 유의한 영향을 미쳤다. 추가적으로 대안 매력도와 동료 영향을 조절변수로 채택하여 인지된 용이성과의 상호작용을 검증하였다.

Keywords

References

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