DOI QR코드

DOI QR Code

A Note on Factors of Mathematical Creativity Assessment through Problem Posing

문제설정에서의 수학적 창의성 평가 요소에 대한 소고

  • Received : 2014.11.19
  • Accepted : 2014.12.05
  • Published : 2014.12.31

Abstract

Problem posing is used to develop the creativity program and adaption for the gifted, and to screen the gifted students in the selection process. However existing creativity assessment factors(fluence, flexibility, originality) has been recognized to have it's limitation to assess the mathematical creativity. To improve the creativity assessment, we propose new set of assessment factors for mathematical creativity test through problem posing. For this study, we let 19 mathematically gifted students to pose two good mathematical problems for a limited time after solving a certain problem so called a reference problem. A week late, we let the subjects, pre-service teachers, and experts to evaluate the problems posed by the subjects, and leave the reasons for evaluating highest mark and lowest mark. With this date, we propose fluence, flexibility, originality, anti-similarity, complexity, elaboration as the set of mathematics creativity assessment factors.

이 연구는 영재를 위한 창의성 프로그램 개발과 적용 그리고 영재의 선발에 이용될 수 있는 문제설정에서의 수학적 창의성 평가에 대한 이론적 고찰과 관찰을 통해 개선된 창의성 평가 요인을 제안하기 위한 것이다. 이를 위해 대학부설과학영재교육원 소속의 초등수학영재 19명에게 주어진 문제를 풀어보고 그 문제와 관련된 우수한 문제를 만들도록 요구하였다. 영재학생뿐만 아니라 예비교사 및 전문가 집단이 각각 영재가 만든 문제를 평가하고 우수한 문제의 특징을 기술하도록 하였다. 이를 통해 문제설정에서의 수학 창의성 평가의 요인을 융통성, 독창성, 원 문제와의 유사성, 문제의 복잡성, 정교성으로 제안한다.

Keywords

References

  1. 강화나, 백석윤 (2009). 수학 문장제의 문장 구조에 따른 초등학생의 문제해결 반응 비교 분석. 수학교육연구, 19(1).
  2. 김준겸, 임문규 (2001). 문제 상황 제시에 따른 문제 만들기 활동이 문제해결력에 미치는 영향. 한국초등수학학회지, 5, 77-98.
  3. 김판수 (2005). 초등수학 영재의 문제설정 단계와 사고과정 분석-성냥개비 과정에 대한 사례 분석을 중심으로-. 초등교육연구, 18(2), 303-334.
  4. 김판수, 김난영 (2013). 문제해결 방법의 차등화를 통한 수학적 창의성 평가에 대한 소고. 한국초등수학교육학회, 17(3).
  5. 라우성, 백석윤 (2009). 초등수학에서 문장제의 수학적 구조 파악을 통함 문장제 이해 지도 방안. 한국초등수학교육학회지, 13(2), 247-268.
  6. 박만구 (2009). 수학교육에서 창의성의 개념 및 신장 방안. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집> 23(3), 803-822.
  7. 송민정, 박종서 (2005). 문제 만들기 프로그램 개발적용이 수학 학업 성취도 및 태도 흥미도에 미치는 영향. 한국초등수학교육학회지, 9(1), 1-18.
  8. 유윤재 (2004). 수학적 창의성의 개념, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 18(3), 81-94.
  9. 이강섭 (2010). 수학 창의성 평가에서 독창성의 점수화 방법. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 49(1), 111-118.
  10. 이강섭, 황동주 (2007). 수학 영재학생과 일반학생의 수학 창의성과 문제설정과의 상관 연구. 한국수학교육학회지시리즈A: <수학교육>, 46(4), 503-519.
  11. 이강섭, 황동주 (2003). 일반 창의성(도형)과 수학 창의성과의 관련 연구-TTCT; Figural A와 MCPSAT: A를 바탕으로-. 한국수학교육학회지 시리즈A <수학교육>, 42(1), 1-9.
  12. 이경미, 이광호, 이근철 (2012). 초등학교 5학년 학생들의 문제 만들기, 대한수학교육학회지 <학교수학>, 14(4), 431-443
  13. 이경언, 이광우, 김현미, 임선하 (2010). 창의성 재고를 위한 교육과정 개편 연구 방안. 연구보고 RRC 2010-3, KICE.
  14. 이대현 (2012). 문제 만들기 활동에서 학생들의 수학적 창의성 분석. 한국학교수학회논문집, 15(3), 411-428.
  15. 임문규 (2013). 초등 5학년 수학영재 학생이 만든 수학문제에 관한 조사.분석. 대한수학교육학회지 <학교수학> 15(4), 701-721.
  16. 임문규 (2008). 초등학교 5학년 수학 영재 학생의 확산적 산출물의 분석 및 평가에 관한 연구. 한국초등수학교육학회지, 10(2), 171-194.
  17. 조석희, 황동주 (2007). 중학교 수학 영재 판별을 위한 수학 창의적 문제해결력 검사 개발. 영재교육연구, 17(1), 1-26.
  18. 최병훈, 방정숙 (2012). 수학적 창의성 교육에 관한 연구 동향 분석. 영재교육연구, 22(1), 197-215. https://doi.org/10.9722/JGTE.2012.22.1.197
  19. 최윤석, 배종수 (2005). 초등 수학에서 문제 만들기를 적용한 수업이 수학적 문제 해결력 및 태도에 미치는 효과. 한국초등수학교육학회지, 8(1), 23-43.
  20. Balka, D.S. (1974). Creative ability in mathematics. Arithmetic Teacher, 21(7), 633-663.
  21. Einstein, A., and Infeld, L. (1938). Evolution of Physics. New York: Simon & Schuster.
  22. Getzels, J.W. & Jackson, P.W. (1962). Creativity and Intelligence: Exploration with gifted students. New York, John Wiley.
  23. Leung, S. K. (1997). On the Role of Creativity Thinking in Problem Posing. in Mathematical Problem Solving and Problem Posing. Zentralblatt fur Didaktik der Mathematik, 29(3).
  24. Leung, S.S. & Silver, E.A. (1997). The role of task format, mathematics knowledge, and creative thinking on the arithmetic problem posing of prospective elementary school teachers. Mathematics Education Research Journal 9(2), 5-24. https://doi.org/10.1007/BF03217299
  25. Marshall, S. P. (1995). Schemas in problem solving. New York: Cambridge University Press.
  26. Sheffield, L. J. (2009). Developing Mathematical Creativity-Questions may be the Answer. In R. Leikin, A. Berman, & B. Koichu(Eds.), Creativity in Mathematics and the Education of Gifted Students(pp. 87-100). Sense Publishers.
  27. Sheffield, L. J. (1994). The Development of Gifted and Talented Mathematics Students and National Council of Teachers of Mathematics Standard. Research-Based Decision Making Series. Mathematics. The National Research Center on the Gifted and Talented.
  28. Silver, E. A. (1997). Fostering Creative through Instruction Rich in Mathematical Problem Solving and Problem Posing. Zentralblatt fur Didaktik der Mathematik, 29(3).
  29. Silver, E. A., and Cai, J. (1996). An analysis of arithmetic problem posing middle school students. Journal of Research in Mathematics Education, 27(5), 521-539. https://doi.org/10.2307/749846