DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Method to Develop Mobile Contents for G-learning Using the Presidential Archives Based on Digital Storytelling Method

디지털 스토리텔링 기반 대통령기록물을 활용한 G-learning 모바일 콘텐츠 개발방법론에 관한 연구

  • 최민희 (전북대학교 일반대학원 기록관리학과) ;
  • 최정원 (전북대학교 일반대학원 기록관리학과) ;
  • 한혜원 (전북대학교 일반대학원 기록관리학과) ;
  • 김용 (전북대학교 문헌정보학과, 문화융복합 아카이빙연구소)
  • Received : 2016.01.22
  • Accepted : 2016.02.16
  • Published : 2016.02.29

Abstract

Presidential archives have higher historical value than other public documentaries. It is a reliable documentary reflecting aspects of contemporary life and has high value and availability in the education field. This study suggests how to intensify the role as an intelligence service of presidential archives and how to develop the utilized-Presidential Archives mobile education contents in G-learning environments to lead the positive awareness on Presidential archives. After suggesting the 7 levels methods about the development of mobile education contents using presidential archives in G-learning environments, This study shows the case of the applied educational contents on the subject of $5^{th}$ grade at the elementary school. 7 levels methods include pre-planning, pre-design, selecting presidential records, presidential records story-telling, making the storyboard, implementing a game, sharing and assess.

대통령기록물은 일반적인 공공기록물과 비교하여 사료적 가치가 높다고 평가되며, 당대의 사회상을 풍부하게 반영한 신뢰성 있는 자료로서 교육 분야에 있어서 그 활용성과 가치가 높다. 이에 본 연구에서는 대통령기록관의 정보기관으로써의 역할 증대와 대통령기록관에 대한 긍정적 인식을 이끌어 낼 수 있도록 G러닝환경에서 대통령기록물을 활용한 모바일 교육 콘텐츠를 개발할 수 있는 방법론을 제안하고자 하였다. 대통령기록물을 활용한 G러닝 모바일 콘텐츠 개발에 대한 방법론 7단계 - 사전계획, 사전 설계, 대통령기록물 선정, 대통령기록물 스토리텔링, 스토리보드 제작, 게임 구현, 공유 및 평가 - 를 먼저 제안한 후, 5학년 학생을 대상으로 한 교육 콘텐츠를 구현 사례로 제시하였다.

Keywords

References

  1. 강명희 외. 2007. 미래를 생각하는 e-러닝 콘텐츠 설계. 고양: 서현사.(Kang, Myeonghee et al. 2007. To Think about the Future e-Learning Content Design. Goyang:Seohyunsa.)
  2. 강심호. 2005. 디지털 에듀테인먼트 스토리텔링. 서울: 살림출판사.(Kang, Simho. 2005. Digital Edutainment Storytelling. Seoul: Sallimbooks.)
  3. 고은이. 2011. 스마트러닝 환경에서 교육용 콘텐츠의 활성화 방안에 관한 연구. 석사학위논문, 이화여자대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공.(Go, Euni. 2011. A Study on Measures to Revitalize Educational Contents in Smart LearningEnvironments. M.A. thesis, Major in Computer Science Education, The Graduate School ofEducation, Ewha Womans University, Korea.)
  4. 김건 외. 2013. 대통령기록물을 활용한 다중지능이론기반의 교육프로그램 개발. 한국기록관리학회지, 13(3): 99-125.(Kim, Geon et al. 2013. "A Study on the Development of Education Programs Using PresidentialArchives Based on the Multiple Intelligence Theory." Journal of Korean Society of Archivesand Records Management, 13(3): 99-125.) https://doi.org/10.14404/JKSARM.2013.13.3.099
  5. 김솔. 2013. 대통령기록물 온라인 콘텐츠의 초등교육 활용방안. 한국기록관리학회지, 13(1): 59-79.(Kim, Sol. 2013. "Application of Online Contents of Presidential Archives in ElementaryEducation." Journal of Korean Society of Archives and Records Management, 13(1): 59-79.) https://doi.org/10.14404/JKSARM.2013.13.1.059
  6. 김종혁. 2007. 게임 시나리오 개론. 파주: 사이버출판사.(Kim, Jong-Hyeok. 2007. An Introduction to Game Scenario. Paju: Cyber.)
  7. 대통령기록관. 2015. 대통령기록학교 초등교실. [online] [cited 2015. 5. 23.] (Presidential archives. 2015. Daetongnyeong Gilok Hakgyo Elementary Classroom. [online][cited 2015. 5. 23.] )
  8. 문명숙. 2013. 기록콘텐츠를 활용한 역사인물교육에 관한 연구. 석사학위논문, 부산대학교 대학원 기록관리학협동과정.(Moon, Myeong Sook. 2013. A Study on the Education of a Historic Figure using RecordContents. M.A. thesis, Cooperative Process of Archives and Records Management, PusanNational University, Korea.)
  9. 박만구 외. 2013. 기초셈하기 G-러닝 콘텐츠의 효과성 분석. 한국초등수학교육학회지, 17(2): 225-243.(Park, Mangoo et al. 2013. "An Analysis on the Effects of Basic Computational Skills usingG-Learning Contents." Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 17(2): 225-243.)
  10. 송지희, 구덕회. 2010. 초등학생의 발달 심리적 특성을 고려한 교육용 컴퓨터 게임의 설계 방안. 대구교육대학교 초등교육연구논총, 26(2): 349-359.(Song, Ji-Hui and Gu, Deok-Hoe. 2010. "Design of Educational Computer Games Consideringthe Psychological Characteristics of Elementary School." Center for Research on ElementaryEducation Taegu National University of Education, 26(2): 349-360.)
  11. 심갑용 외. 2015. 대통령기록물을 활용한 유비쿼터스 기반의 교육서비스 모형 개발. 한국기록관리학회지, 15(1): 127-155.(Shim, Gab-Yong et al. 2015. "A Study on the Development of Education Service ModelsUsing Presidential Archives based on Ubiquitous Technology." Journal of korean Societyof Archives and Records Management, 15(1): 127-155.) https://doi.org/10.14404/JKSARM.2015.15.1.127
  12. 심성보 2007. 교수.학습자료용 기록정보 콘텐츠 서비스의 구성 및 개발. 기록학연구, 16: 201-256.(Shim, Sungbo. 2007. "Composition and Development of Archival Content Service for Teaching-Learning Materials." Journal of Korean Society of Archival Studies, 16: 201-256.)
  13. 월간디지털콘텐츠 편집부. 2006. 디지털 스토리텔링의 이해. 서울: 한국데이터베이스진흥센터.(Monthly Digital Content Editing. 2006. Digital Storytelling. Seoul: Korea Database Agency.)
  14. 위정현, 김태연. 2010. G러닝(온라인게임 기반 학습) 콘텐츠의 학습효과 분석: 초등학생의 학업성 취도에 미치는 영향. 한국디지털영상학회, 7(1): 67-82.(Wi, Jong-Hyun and Kim, Tae Yeon. 2010. "Academic Effectiveness of G-learning: The Effecton the Academic Achievement of Elementary School Students." Journal of the Korean Society Digital Imaging, 7(1): 67-82.)
  15. 위정현, 오나라, 김양은. 2005. 온라인 게임을 통한 아동 경제 학습 효과 분석. 한국게임학회논문지, 5(4): 13-22.(Wi, Jong-Hyun, Oh, Nara and Kim, Yang-Eun. 2005. "The Effects of Economy EducationThrough MMORPG." Journal of Korea Game Society, 5(4): 13-22.)
  16. 위정현, 원은석. 2009. 온라인게임 '군주'를 활용한 초등학교 정치수업 수행 및 효과. 한국게임학회 논문지, 9(5): 83-93.(Wi, Jong-Hyun and Won, Eun-Sok. 2009. "The Effects and Process of the Politics InstructionUtilizing an Online Game, 'Goonzu'." Journal of Korea Game Society, 9(5): 83-93.)
  17. 위정현, 원은석. 2013. 공교육 중심의 해외 교육시장 진출 사례 분석: G러닝(게임 기반 교수학습 방법)의 미국 공교육 진출. 통상정보연구, 15(2): 109-128.(Wi, Jong-Hyun and Won, Eun-Sok. 2013. "A Case Analysis of Entry in Global EducationMarket Focused on Public Education: The Entry of G-Learning (Game Based Learning)into a Public School System in USA." International Commerce and Information Review,15(2): 109-128.)
  18. 위정현, 원은석, 정동빈. 2009. MMORPG를 활용한 고등학교 영어 교수학습의 효과. 현대영어교육, 10(3): 194-216.(Wi, Jong-Hyun, Won, Eun-Sok and Jeong, Dong-Bin. 2009. "The Effectiveness of EnglishTeaching and Learning Utilizing MMORPG in High School." Modern English Education,10(3): 194-216.)
  19. 유현경, 이재나, 박종옥. 2014. 스토리텔링을 활용한 대통령기록관 체험전시에 관한 연구: '대통령의 하루: 비서관의 이야기'. 2014대통령기록물우수연구논문, 4: 32-56.(Yu, Hyeon-Kyeong, Lee, Jae-Na and Park, Jong-Ok. 2014. "A study on Presidential archivesExperiential Exhibition Using the Storytelling 'Day of the president: A story of secretary'."Outstanding Research Paper of Presidential Archives, 4: 31-56.)
  20. 이기현 외. 2015. 2015년 1분기 콘텐츠산업 동향분석보고서. 나주: 한국콘텐츠진흥원.(Lee, Gi-Hyoen et al. 2015. Content Industry Trends Report Q1 2015. Naju: Korea CreativeContent Agency.)
  21. 이승환. 2013. 스마트 폰 학습 애플리케이션의 게임적 보상이 교육 효과에 미치는 영향. 석사학위논문, 홍익대학교 영상대학원 게임콘텐츠전공.(Lee, Seung-Hwan. 2013. The Influence of Game-Based Compensation in Smart-PhoneLearning Application upon educational effects. M.A. thesis, Department of Game Contents,Graduate School of Film and Digital Media, Hongik University, Korea.)
  22. 이은영. 2011. 교육용 기록정보콘텐츠 개발 절차에 관한 연구. 기록학연구, 29: 129-173.(Lee, Eun-Yeong. 2011. "A Study on Developing Procedures of an Archival Contents forEducation." Journal of Korean Society of Archival Studies, 29: 129-173.)
  23. 정옥분. 2009. 아동발달의 이해. 서울: 학지사.(Chung, Ock Boon. 2009. Child Development. Seoul: Hakjisa.)
  24. 조미헌 외. 2004. e-Learning 컨텐츠 설계. 서울: 교육과학사.(Jo, Miheon et al. 2004. e-Learning Contents Design. Seoul: Kyoyookbook.)
  25. 최예정, 김성룡. 2005. 스토리텔링과 내러티브. 서울: 글누림.(Choi, Ye-Jeong and Kim Seong-Ryeong. 2005. Storytelling and Narrative. Seoul: Geulnurim.)
  26. 한국정보통신기술협회. 2007. 정보통신용어사전. 서울: 두산동아.(Telecommunication Technology association. 2007. Dictionary of Telecommunication Technology.Seoul: Dusandonga.)
  27. 한혜원. 2005. 디지털 게임 스토리텔링: 게임 은하계의 뉴 패러다임. 서울: 살림.(Han, Hye-Won. 2005. Digital Game Storytelling: New Paradigm of the Game Galaxy. Seoul:Sallimbooks.)
  28. 허새롬. 2015. 디지털 스토리텔링 기반 정보통신 윤리교육 프로그램 개발 및 적용. 석사학위논 문, 서울교육대학교 교육전문대학원 초등컴퓨터교육전공.(Heo, Sae-rom. 2015. Development and Application of Information Communication EthicsEducation Program Based on Digital Storytelling. M.A. thesis, Major in Elementary ComputerEducation, Graduate School of Education, Seoul National University of Education, Korea.)
  29. EdTech Team. 2010. The 8 Steps of a Great Digital Storytelling Process. [online]
  30. Greenwich Public Schools. 2006. Digital Storytelling. [online] [cited 2016. 2. 7.]
  31. ICIDS. 2016. International Conference on Interactive digital Storytelling. [online] [cited 2016. 2. 5.]
  32. Morra, S. 2015. 8 Steps to Great Digital Storytelling: From Samantha on Edudemic. [online] [cited 2015. 6. 23.]
  33. University of Houston. 2016. Educational Uses of Digital Storytelling. [online] [cited 2016. 2. 5.]