DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effects of Communicative Competence on Information Literacy of Undergraduates

대학생의 의사소통역량이 정보활용능력에 미치는 영향에 관한 연구

  • 한상우 (성균관대학교 정보관리연구소) ;
  • 김완종 (한국과학기술정보연구원 정보서비스실)
  • Received : 2016.01.25
  • Accepted : 2016.02.11
  • Published : 2016.02.29

Abstract

The purpose of this study is to provide an empirical investigation of the effects of communicative competence on information literacy of undergraduates. The research results were found as follows; First of all, receptive competence has a significant effect on information needs, information retrieval and information evaluation. Secondly, transmission competence has a significant effect on information integration and information representation. Finally, adjustment competence has a significant effect on the overall information literacy, that is, information needs, information retrieval, information assessment, information integration, information representation and information ethics. Therefore, we can understand communicative competence has a closed relationship with information literacy.

본 연구는 대학생을 대상으로 정보사회에서 갖추어야 하는 필수능력인 의사소통역량이 정보활용능력에 미치는 영향을 실증적으로 규명해보고자 하였다. 본 연구의 결과, 첫째, 의사소통역량 중 수용력은 정보활용능력 중 정보요구, 정보검색, 정보평가 등에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 의사소통역량 중 전달력은 정보활용능력 중 정보통합, 정보표현에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 마지막으로 의사소통역량 중 조정력은 정보요구, 정보검색, 정보평가, 정보통합, 정보표현, 정보윤리 등 정보활용능력의 전반에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위의 결과들을 종합해 볼 때, 전반적으로 의사소통역량과 정보활용능력은 높은 상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났다. 따라서 개인이 새로운 정보를 수용하고 자신의 의견을 전달하며 긍정적으로 조정할 수 있는 능력이 정보를 효과적으로 활용하는 능력에 영향을 미친다는 것을 실증적으로 분석한 것은 본 연구의 긍정적 결과물이라고 할 수 있다.

Keywords

References

  1. 고영만. 2010. 정보문해론. 개정판. 서울: 한국도서관협회.(Ko, Young-Man. 2010. Information Literacy. 2nd ed. Seoul: Korean Library Association.)
  2. 김성원. 2011. 정보활용능력에 대한 자기효능감과 학업성취도간 상관관계 연구. 정보관리학회지, 28(3): 31-46.(Kim, Sungwon. 2011. "A Study on the Relationship Between the Self-Efficacy on theInformation Literacy and the Level of Academic Achievement." Journal of the KoreanSociety for Information Management, 28(3): 31-46.) https://doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.3.031
  3. 김종규, 한상우, 원만희. 2015. 의사소통역량 평가를 위한 자기 진단 모형 개발. 수사학, 23: 389-422.(Kim, Jonggyu, Han, Sangwoo and Won, Manhee. 2015. "Invention of the Self-AppraisalModel for Assessing Communicative Competence." Korean Journal of Rhetoric, 23: 389-422.)
  4. 백평구. 2013. 대학생 핵심역량 수준과 대학생 개인 변인의 관계 및 특성. 교양교육연구, 7(3): 349-387.(Baek, Pyoung-Gu. 2013. "A Study on the Relationships and Characteristics between KoreanCollegiate Essential Skills and Undergraduates' Individual Variant Factors." Korean Journalof General Education, 7(3): 349-387.)
  5. 유현숙, 고장완, 임후남. 2011. 대학생의 의사소통능력 및 종합적 사고력에 영향을 주는 학습과정 요인 분석. 교육행정학연구, 29(4): 319-337.(Yu, Hyun Sook, Ko, Jang Wan and Lim, Hu Nam. 2011. "Examining Learning ExperiencesInfluencing on the Communication Skills and High-order Thinking Skills." The Journal ofEducational Administration, 29(4): 319-337.)
  6. 이병기. 2012. 정보활용교육론. 개정판. 서울: 조은글터.(Lee, Byeong-Ki. 2012. Information literacy instruction. 2nd ed. Seoul: Joeungeulteo.)
  7. 이병기. 2013. 길포드의 지능구조모형에 의한 정보활용능력 검사도구 개발 및 타당성 연구. 한국문헌정보학회지, 47(2): 181-200.(Lee, Byeong-Ki. 2013. "A Study on the Development and Validation of the InformationLiteracy Test by Guilford's Structure of Intellect Model." Journal of the Korean Society forLibrary and Information Science, 47(2): 181-200.)
  8. 이석재 외. 2003. 생애능력 측정도구 개발연구: 의사소통능력, 문제해결능력, 자기주도적 학습능력을 중심으로. 서울: 한국교육개발원, RR 2003-15-3.(Lee, Suk-Jae et al. 2003. A Study on the Development of Life-Skills: Communication, ProblemSolving, and Self-Directed Learning. Seoul: Korean Educational Development Institute, RR2003-15-3.)
  9. 이정연, 최은주. 2006. 정보활용능력 교육의 효용성에 관한 실험적 연구. 한국문헌정보학회지, 40(1): 315-334.(Lee, Jung-Yeoun and Choi, Eun-Ju. 2006. "An Experimental Study on the Effectivenessof Education for Information Literacy." Journal of the Korean Society for Library and InformationScience, 40(1): 315-334.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2006.40.1.315
  10. 이혜영. 2008. 대학생을 위한 정보활용능력 척도개발 연구. 박사학위논문, 중앙대학교 대학원 문헌정보학과.(Rhee, Hey-young. 2008. The Study on Development of Information Literacy Scales forUndergraduates. Ph.D. diss, Department of Library and Information Science, Graduateschool of Chung-Ang University, Korea.)
  11. 장선영. 2014. 프로젝트 중심학습에서 학습자의 의사소통능력, 리더십, 비판적 사고력, 정보활용능력이 반성적 사고에 미치는 영향. 교육방법연구, 26(3): 391-407.(Jang, Seon-young. 2014. "The Effects of Students' Communication Ability, Leadership,Critical Thinking Ability, and ICT-Literacy on the Learner's Reflective Thinking in theProject-Based Learning Environment." The Korean Journal of Educational MethodologyStudies, 26(3): 391-407.)
  12. 진미석, 손유미, 주휘정. 2011. 대학생 핵심역량 진단체계 구축 방안 연구. 교육행정학연구, 29(4): 461-486.(Jin, Misug, Sohn, Yumi and Chu, Huijung. 2011. "A Study on Development Plan of K-CESAfor College Education Assessment." The Journal of Educational Administration, 29(4): 461-486.)
  13. 최은주, 박남진. 2005. 대학생의 정보활용능력에 미치는 영향요인에 관한 연구. 정보관리학회지, 22(4): 153-172.(Choi, Eun-Ju and Park, Nam-Jin. 2005. "A Study on Influential Factors on InformationLiteracy of Undergraduate Students." Journal of the Korean Society for Information Management,22(4): 153-172.) https://doi.org/10.3743/KOSIM.2005.22.4.153
  14. 한상우, 김종규, 원만희. 2015. 대학생의 자기효능감과 의사소통역량 간의 관계에 대한 실증적 연구. 수사학, 24: 337-358.(Han, Sangwoo, Kim, Jonggyu and Won, Manhee. 2015. "An Empirical Analysis on theRelationship of Self-Efficacy and Communicative Competence of Undergraduates." KoreanJournal of Rhetoric, 24: 337-358.)
  15. 허경호. 2003. 포괄적 대인 의사소통 능력 척도개발 및 타당성 검증. 한국언론학보, 47(6): 380-408.(Hur, Gyeong-Ho. 2003. "Construction and Validation of a Global Interpersonal CommunicationCompetence Scale." Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 47(6): 380-408.)
  16. Chu, H. 2010. Information Representation and Retrieval in the Digital Age. 장혜란 옮김. 2011. 디지털 시대의 정보 표현과 검색. 개정판. 서울: 한국도서관협회.(Chu, H. 2010. Information Representation and Retrieval in the Digital Age. Translated byChang, Hye-Rhan. 2011. 2nd ed. Seoul: Korean Library Association.)
  17. American Association of School Librarian and Association for Educational Communications and Technology. 1998. Information Power: Building Partnership for Learning. Chicago, IL: American Library Association.
  18. Breivik, P. S. 1989. Information Literacy. New York: Macmillan.
  19. Lemke, Cheryl. 2003. enGauge 21st Century Skills: Literacy in the Digital Age. Naperville, Illinois: North Central Regional Educational Laboratory. [online] [cited 2016. 1. 7.]
  20. The Partnership for 21st Century Learning. 2015. Framework for 21st Century Learning. [online] [cited 2016. 1. 7.]

Cited by

  1. Identification of Variables as the Effects of Integrated Education Using the Delphi Method vol.36, pp.6, 2016, https://doi.org/10.14697/jkase.2016.36.6.0959