Relations between Interpersonal Ability, Social Support, and Clinical Practice Satisfaction of Some Dental Hygiene Students in Gyeonggi province

경기지역 일부 치위생과 학생의 대인관계능력, 사회적 지지와 임상실습만족도와의 관계

  • So, Mi-Hyun (Department of Dental Hygiene, Suwon Women's University) ;
  • Cho, Youn-Young (Department of Dental Hygiene, Suwon Women's University)
  • 소미현 (수원여자대학교 치위생과) ;
  • 조윤영 (수원여자대학교 치위생과)
  • Received : 2016.08.30
  • Accepted : 2016.12.01
  • Published : 2016.12.31

Abstract

Objectives: This study aimed to provide the high-quality clinical practice environment education to students by researching the social support, major satisfaction, and interpersonal ability of dental hygiene students, analyzing factors having influence on the clinical practice satisfaction, and then increasing the satisfaction with clinical practice. Methods: 312 students who have completed clinical practice among dental hygiene major of three colleges in Gyeonggi province were collected by convenience sampling from April 18th to April 27th 2016. Using SPSS 20.0, descriptive analysis, t-test, ANOVA, correlation analysis, and regression analysis were conducted. Results: The clinical practice satisfaction was correlated with interpersonal ability(r=0.383, p<.001), social support(r=0.239, p<0.01), subjective health condition(r=0.226, p<0.01), and major satisfaction(r=0.287, p<0.01). When interpersonal ability and social support were high, subjective health condition was good, and major satisfaction was high, the clinical practice satisfaction was also high. Conclusions: Based on the results, it would be necessary to develop operational reinforcing social support and interpersonal ability of dental hygiene students, and also to make efforts to increase the clinical practice satisfaction of dental hygiene students by establishing measures to increase their major satisfaction.

Keywords

References

  1. 김정숙. 전북지역 치위생과 임상실습 교육의 표준화 필요성[박사학위논문]. 익산: 원광대학교 일반대학원, 2009.
  2. 김선주, 김한홍. 일부 치위생 전공 대학생의 의사 소통능력과 공감능력이 대인관계능력에 미치는 영향. 한국치위생과학회지 2013;13(3):304-313.
  3. 김설악, 문희정, 최은영. 치위생과 재학생의 임상실습 만족에 관한 연구. 대한치과위생학회지 2004;6(1):11-23.
  4. 권미영, 정미희. 치과위생사의 스트레스 정도와 적응 방법에 관한 연구. 치위생과학회지 2004;4(3):133-140.
  5. 박지원. 사회적 지지척도 개발을 위한 연구[박사학위논문]. 서울: 연세대학교 대학원, 1985.
  6. 이춘선 외 6명. 치과위생사의 직무만족과 이직가능성에 영향을 미치는 직무관련특성 요인. 한국치위생과학회지 2012;12(6):666-674.
  7. 박일순, 이선희. 치과위생사 업무에 따른 임상실습 만족도 연구. 치위생과학회지 2007;7(4):295-302.
  8. 박미영. 치위생과 학생의 임상실습에 따른 만족도와 스트레스요인에 관한연구. 치위생과학회지 2006;6(4):243-249.
  9. 이수진. 임상 간호사의 감성지능, 대인관계능력과 간호업무성과와의 관계[석사학위논문]. 수원:아주대학교 대학원, 2013.
  10. 이유미. 임상병리과 학생들의 임상실습 만족도와 관련 요인[석사학위논문]. 전남: 전남대학교대학원, 2013.
  11. 이현진. 대학생이 지각한 사회적 지지와 진로태도성숙 및 진로준비행동과의 관계[석사학위논문]. 서울: 이화여자대학교 대학원, 2009.
  12. 이외선, 구미옥, 김미정. 간호사의 감성지능과 자아탄력성이 대인관계능력에 미치는 영향. 한국산학기술학회논문지 2015;16(6):3902-3910. https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.6.3902
  13. 이성숙, 조명숙. 치위생과 학생의 현장임상실습교육에 관한 교수효율성. 한국치위생학회지 2010;10(5):403-409.
  14. 유혜순. 간호대학생의 임상실습 스트레스, 임상실습 만족도와 임상수행능력의 관계. Journal of the Korean Data Analysis Society 2015;17(2):1129-1144.
  15. 양정승. 치위생과 학생의 지역사회 구강진료기관 임상실습에 대한 만족도 조사연구. 대한구강보건학회지 2000;24(3):205-214.
  16. 정미경, 이지영. 일부 치위생과 재학생의 전공만족도와 임상실습만족도와의 관련성. 한국치위생학회지 2012;12(6):1241-1249.
  17. 정태영. 기업관리자의 평생교육 코칭리더십과 조직구성원의 문제해결능력 및 대인관계능력간의 구조적 관계[박사학위논문]. 수원: 아주대학교 대학원, 2011.
  18. 전소연. 대학생들의 사회적지지와 건강상태, 대학생활 적응 및 학업성취도와의 관계. 한국학교 보건교육학회지 2010;11(1):93-115.
  19. 허희영, 홍선화. 일부대학 치위생과 학생들의 임상실습 만족도에 관한 연구. 대한치과위생학회지 2011;13(3): 243-253.
  20. 한수정. 임상실습 시 간호학생이 지각하는 힘북돋우기(empowerment)와 실습 만족도에 관한 연구. 한국간호교육학회지 2000;6(1):132-146.
  21. 홍시명, 조학순. 간호대학생의 임상실습 교육에 대한 교수효율성과 임상수행 능력 및 임상실습만족도에 관한 연구. 한국고등직업교육학회논문집 2009;10(3):199-215.
  22. 홍수민, 한지형, 김희경, 안용순. 치위생과 학생들의 임상실습 스트레스와 스트레스 대처방식 및 신체화 경향에 관한 연구. 한국치위생과학회지 2009;9(2):219-224.
  23. 최정희, 고은경, 이성림. 치위생과 학생이 지각한 가족지지와 임상실습만족도와의 관계 연구. 한국치위생학회지 2013;13(2):315-322. https://doi.org/10.13065/jksdh.2013.13.2.315
  24. 문선정, 구인영, 최화영, 가경환. 일부지역 치위생(학)과 학생들의 교내.외 임상실습만족도와 전공만족도에 관한 조사연구. 한국산학기술학 회논문지 2014;15(11):6793-6803.
  25. 심형순, 이향님. 일부지역 치위생(학)과 학생들의 임상실습스트레스와 대처. 한국치위생학회지 2014;14(2):139-145. https://doi.org/10.13065/jksdh.2014.14.02.139
  26. Clare J. et al. Curriculum clinical education recruiment transition and retension in nursing. AUTC Phase One Final Report, Flinders University, Adelaide, Australia, 2002.
  27. Cohen S, hoberman H. Positive events and social supports and buffers of life change stress. Journal of Applied Social Psychology 1983;13:99-125. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1983.tb02325.x
  28. Mocabe BW. The improvement of instruction in the clinical area. Journal of Nursing Education 1985;24(6):255-257.
  29. Warner, J. Networking and Relationship Building Profile. HRD Press, MA. 2007.