DOI QR코드

DOI QR Code

Interaction Patterns in Dialogic Inquiry of Middle School Students in Small Groups in the Natural History Gallery

자연사관 관람에서 중학생 소집단의 대화적 탐구에서 나타나는 상호작용 유형

  • Jung, Won-Young (Graduate school of interdisciplinary program in Environmental Education, Seoul National University) ;
  • Lee, Joo-Youn (Department of Earth Science Education, Seoul National University) ;
  • Park, Eun-Ji (Department of Earth Science Education, Seoul National University) ;
  • Kim, Chan-Jong (Department of Earth Science Education, Seoul National University) ;
  • Lee, Sun-Kyung (BK21 Science Education for the Next Society, Seoul National University)
  • 정원영 (서울대학교 협동과정 환경교육) ;
  • 이주연 (서울대학교 지구과학교육과) ;
  • 박은지 (서울대학교 지구과학교육과) ;
  • 김찬종 (서울대학교 지구과학교육과) ;
  • 이선경 (서울대학교 BK21 미래사회과학교육사업단)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

Inquiry became an essential methodology in science education. Recently, argumentation becomes more important in inquiry, but inquiry-based teaching in school science would not provide enough opportunities for students to have voluntary and active interactions during inquiry activities. Informal science learning can be an alternative for authentic inquiry. Accordingly, this study aims to find interaction patterns in dialogic inquiry of junior high school students in small groups in the natural history gallery. Inquiry elements and interaction patterns are analyzed with 42 dialogues of 13 small groups. As a result, seven interaction patterns are identified. First, five major interaction patterns were drawn as follows; Sharing questions, asking questions and simple response, asking questions and simple explanation, asking questions-simple explanation-(collecting data)-data based explanation, and asking questions-collecting data-data based explanation. Second, pattern 2, 'asking questions and simple response', is subdivided into three categories; passive and/or evasive response, inaccurate response, and repeated patterns of asking questions-simple response. The results of the study provide different patterns of dialogic interactions in a small group inquiry in informal contexts from formal contexts, and provide foundations to understand middle school students' interactive dialogues of inquiry occurred in the natural history gallery.

탐구는 과학교육의 본질을 설명해주는 결정적인 특징이다. 최근에는 스스로 문제를 제기하여 탐구하고 그것을 의사 소통하는 능력을 포함한 논증이 강조되고 있는데, 학교 탐구학습 맥락에서는 자율적이고 활발한 상호작용의 측면에서 그 한계가 지적되고 있다. 그래서 대안으로 비형식 맥락에서의 탐구학습이 제안되고 있으며, 이에 본 연구는 국립과천과학관 내 자연사관을 자유 관람하는 중학생 소집단의 대화적 탐구에서 나타나는 상호작용 유형을 밝히고자 하였다. 이를 위해 중학생 13그룹의 탐구적 대화 42사례를 대상으로 탐구요소 및 상호작용 유형을 분석하였다. 탐구요소는 문제제기, 자료수집, 설명의 세 가지로 구분하였고, 상호작용은 대화의 흐름을 화살표로 도식화하여 나타내었다. 문제제기로부터 탐구가 시작된다고 보았으며, 문제제기 이후 후속적인 반응에 따라 유형이 구분되었는데, 총 7가지 유형이 발견되었다. 그 유형은 문제제기 공유, 문제제기-단순응답, 문제제기-단순설명, 문제제기-단순설명-(자료수집)-자료기반 설명, 문제제기-자료수집-자료기반 설명의 5가지로 크게 나누어지고, 가장 많은 빈도를 보인 유형 2는 다시 소극 회피적 응답, 부정확한 응답, 패턴의 반복으로 세분화되었다. 본 연구는 비형식 탐구학습에서 학교 탐구학습과 차별화되는 상호작용 패턴을 파악하였다는 점에서 기존 연구들과 차별성을 가지며, 비형식 탐구학습에서 상호작용 유형을 기술하고 있다는 점에서 비형식 탐구학습 연구를 위한 기초를 제공하였다는 의의를 가진다.

Keywords

References

  1. 강인애, 설연경, 2009, 전시 연계 교육 프로그램의 개발을 위한 학습 이론으로서 '전시물 기반 학습'에 대한 사례 연구. 조형교육, 33, 1-38
  2. 김기상, 이선경, 김찬종, 2009, 자연사박물관에서 일어나는 또래 아동간의 상호작용적 학습 양상. 한국지구과학회지, 30, 127-140 https://doi.org/10.5467/JKESS.2009.30.1.127
  3. 김기상, 허준영, 이선경, 김찬종, 2007, 비형식 교육환경에서 일어나는 부모와 아동의 대화 특성: ZPD를 중심으로. 한국과학교육학회지, 27, 832-847
  4. 김혜심, 이은경, 강성주, 2006, 실생활 소재 탐구 실험 형태에 따른 학생-학생 언어적 상호작용에서의 학습 접근 수준 분석. 한국과학교육학회지, 26, 16-24
  5. 김희경, 송진웅, 2004, 학생의 논변 활동을 강조한 개방적 과학 탐구 활동 모형의 탐색. 한국과학교육학회지, 24, 1216-1234
  6. 박영신, 2006, 교실에서의 실질적 과학 탐구를 위한 과학적 논증 기회에 대한 이론적 고찰. 한국지구과학회지, 27, 401-415
  7. 서울대학교 사범대학 과학교육연구소, 1986, 탐구력 신장을 위한 과학교육. 서울특별시 교육위원회, 서울, 287 p
  8. 오진아, 이선경, 김찬종, 2008, 지구과학 MBL 수업의 과학 탐구와 논의적 의사소통에 관한 사례 연구. 한국지구과학회지, 29, 189-203 https://doi.org/10.5467/JKESS.2008.29.2.189
  9. 유은희, 임희영, 강성주, 최병순, 2008, MBL을 활용한 산-염기 적정 실험에서의 학생 간 언어적 상호작용에 대한 사례연구. 한국과학교육학회지, 28, 67-74
  10. 이선경, 신명경, 김찬종, 2008, 과학탐구공동체 제안을 위한 사회과학적 학습자료로서 자연사박물관 전시의 교육적 잠재성 탐색: 지진 주제를 중심으로. 한국지구과학회지, 29, 506-519 https://doi.org/10.5467/JKESS.2008.29.6.506
  11. 이정수, 강경희, 이선경, 2005, 과학 소집단 토론에서 학생들의 상호작용적 논증 과정과 이유 유발 조건. 교과교육연구, 26, 91-112
  12. 임희준, 노태희, 2001, 이질적으로 구성된 소집단 협동학습 에서의 언어적 상호작용. 한국과학교육학회지, 21, 668-676
  13. 조희형, 박승재, 1994, 과학론과 과학교육. 교육과학사, 서울, 352 p
  14. 최경희, 박종윤, 최병순, 남정희, 최경순, 이기순, 2004, 중학교 과학 수업에서의 언어적 상호작용 분석. 한국과학교육학회지, 24, 1039-1048
  15. Alvarado, A.E. and Herr, P.R., 2003, Inquiry-based learning using everyday objects: Hands-on instructional strategies that promote active learning in grades 3-8. Corwin Press, Thousand Oaks, Calif., USA, 197 p
  16. Bamberger, Y. and Tal, T., 2007, Learning in a personal context: Levels of choice in a free choice learning environment in science and natural history museums. Science Education, 91, 75-95 https://doi.org/10.1002/sce.20174
  17. Crawford, B.A., 2000, Embracing the essence of inquiry: New roles for science teachers. Journal of Research in Science Teaching, 37, 916-937 https://doi.org/10.1002/1098-2736(200011)37:9<916::AID-TEA4>3.0.CO;2-2
  18. Driver, R., Newton, P., and Osborne, J., 2000, Establishing the norms of scientific argumentation in classroom. Science Education, 84, 287-312 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200005)84:3<287::AID-SCE1>3.0.CO;2-A
  19. Falk, J.H. and Dierking, L.D., 2000, Learning from museums: Visitor experiences and the making of meaning. Altamira press, Walnut creek, USA, 272 p
  20. Ford, M., 2008, Disciplinary authority and accountability in scientific practice and learning. Science Education, 92, 404-423 https://doi.org/10.1002/sce.20263
  21. Griffin, J., 1998, Learning science through practical experiences in museums. International Journal of Science Education, 20, 655-663 https://doi.org/10.1080/0950069980200604
  22. Hapgood, S.E., 2002, Fostering an Investigatory Stance: Using Text to Mediate Inquiry with Museum Objects. In Paris, S.G. (ed.), Perspectives on object-centered learning in museums. Lawrence Erlbaum, Mahwah, N.J., USA, 171-189
  23. Hein, G.E., 1998, Learning in the museum. NY, USA, 203 p
  24. Hodson, D., 1993, Rethinking old ways: Towards a more critical approach to practical work in school science. Studies in Science Education, 22, 85-142 https://doi.org/10.1080/03057269308560022
  25. Hodson, D., 2001, 과학자들이 정말 이렇게 할까?: 학교 실험실 안팎의 참된 과학을 찾아서. In Wellington, J. (ed.), 황성원 (역), 과학실험실습교육: 주장과 비판. 시그 마프레스, 서울, 111-129
  26. Hogan, K., Nastasi, B.K., and Pressley, M., 2000, Discourse patterns and collavorative scientific reasoning in peer and teacher-guided discussions. Cognition and Instruction, 17, 379-432 https://doi.org/10.1207/S1532690XCI1704_2
  27. Jimenez-Aleixandre, M.P. and Bugallo-Rodriguez, A., 1997, Argument in high school genetics. Papers of Annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, March 20-24, Chicago, IL, USA
  28. Keys, C.W. and Bryan, L.A., 2001, Co-constructing inquiry-based science woth teachers: Essential research for lasting reform. Journal of Research in Science Teaching, 38, 631-645 https://doi.org/10.1002/tea.1023
  29. Krajcik, K., Blumenfield, P.C., Marx, R.W., Bass, K.M., Fredricks, J., and Soloway, E., 1998, Inquiry in projectbased science classrooms: Initial attempts by middle students, The Journal of the Learning Science, 7, 313-350 https://doi.org/10.1207/s15327809jls0703&4_3
  30. Kuhn, D., 1993, Science argument: Implications for teaching and learning scientific thinking. Science Education, 77, 319-337 https://doi.org/10.1002/sce.3730770306
  31. Lee, S. and Kim, C., 2007, Understanding visitor learning in a natural history museum: A case of dyadic discourses. Journal of the Korean Association for Science Education, 27, 134-143
  32. Mortensen, M.F. and Smart, K., 2007, Free-choice worksheets increase students' exposure to curriculum during museum visits. Journal of Research in Science Teaching, 44, 1389-1414 https://doi.org/10.1002/tea.20206
  33. Newton, P., Driver, R., and Osborne, J., 1999, The place of argumentation in the pedagogy of school science. International Journal of Science Education, 21, 553-576 https://doi.org/10.1080/095006999290570
  34. National Research Council, 1996, National Science Education Standards. National Academy Press, Washington, D.C., USA, 220 p
  35. National Research Council, 2000, Inquiry and the National Science Education Standards: A guide for teaching and learning. National Academy Press, Washington, D.C., USA, 202 p
  36. Watson, J.R., Swain, J.R.L., and McRobbie, C., 2004, Students' discussions in practical scientific inquiries. International Journal of Science Education, 26, 25-45 https://doi.org/10.1080/0950069032000072764

Cited by

  1. Exploring the Important Factors of Informal Science Education Program of Youth in Poverty: A Case Study of Informal Earth Science Education Program in the U.S. vol.32, pp.5, 2011, https://doi.org/10.5467/JKESS.2011.32.5.485
  2. A Comparison of Verbal Interaction Patterns in Science Cooperative Learning Based on Grouping by Middle School Students' Collectivism vol.34, pp.3, 2014, https://doi.org/10.14697/jkase.2014.34.3.0221