The Relationship between Students' Images of Science and Science Learning and Their Science Career Choices

중학생들의 과학과 과학 학습에 대한 이미지와 과학 진로 선택 사이의 관계

  • Published : 2009.12.31

Abstract

This study attempts to identify the relationship between students' images of science and science learning, and their career choices. A total of 163 students (seventh graders) from three different middle schools participated in this study. Students' images of science and science learning were investigated using the Draw-A-Scientist Test (DAST) and the Draw-A-Science-Learner Test (DASLT), respectively. Then, students' drawings were analyzed using the Draw-A-Scientist Test Checklist (DAST-C) and the Draw-A-Science-Learner Test Checklist (DASLT-C). The relationship between each element composing the students' images and their career choices were analyzed. Among several elements constituting the students' image of science, 'expression,' 'lab coat,' 'oddity,' 'knowledge symbol,' 'technology symbol,' 'co-work,' 'danger,' and 'STS' showed significant differences between students who chose a science-related career and students who did not. It was also revealed that the following elements - 'expression,' 'learning type,' 'inquiry symbol,' and 'learning place' - were more significantly associated with a science-related career choice compared to other elements consisting of an image of science learning.

본 연구에서는 학생들의 그림을 이용하여 과학자와 과학 학습자의 활동에 대한 이미지를 분석하고, 과학진로 선택과 어떤 관계가 있는지 살펴보았다. 중학교 1학년 학생 163명을 대상으로 DAST와 DASLT를 실시하였고, 과학 관련 진로에 대한 설문조사를 하였다. 수집한 학생들의 그림을 DAST-C와 DASLT-C를 이용하여 코딩하였고, 그 중 과학 진로를 선택하겠다고 응답한 학생과 그렇지 않은 학생 사이에 유의미한 차이를 보이는 요소를 찾아 이를 그림과 설문 응답 내용을 바탕으로 분석하였다. 분석 결과, 과학에 대한 이미지를 구성하고 있는 다양한 요소 중에서 과학 진로와 보다 밀접한 관련이 있는 요소는 과학자의 '표정', '실험복' 착용 여부, '기이한 모습', '지식 상징', '기술 상징', '연구 인원', '위험성', 'STS'적인 측면인 것으로 나타났다. 과학학습에 대한 이미지를 구성하는 요소 중에서는 과학학습자의 '표정', 수업 시간에 이루어지는 '학습 형태', '탐구 상징'과 '학습 장소'에서 유의미한 차이가 나타났다. 본 연구는 결과에 근거하여 학생들의 과학과 과학 학습에 대한 긍정적 이미지 형성과 과학 관련진로 선택에 교육적 시사점을 제공할 수 있다.

Keywords

References

  1. 강재태, 배종훈, 강대구 (2003). 진로 지도의 이론 과 실제. 교육과학사
  2. 교육부 (1997). 초-중등학교 교육과정-국민 공통 기본 교육 과정. 서울 : 교육부
  3. 권난주 (2005). 초등학생들이 생각하는 과학자 이미지와 과학과 관련된 경험 및 배경 조사. 초등과학교육, 24(1), 59-67
  4. 김경순, 신석진, 임희준, 노태희 (2008). 중, 고등학생들의 과학 및 기술 관련 일하는 장소와 직업에 대한 인식. 한국과학교육학회지, 28(8), 890-900
  5. 김성관, 장명덕, 정진우 (2002). '과학자와의 만남'프로그램 적용이 초등학생의 과학자에 대한 신체적 이미지에 미치는 효과. 한국과학교육학회지, 22(3), 490-498
  6. 김소형, 박재일, 정진수, 이혜정, 권용주, 박국태 (2005). 과학자에 대한 초등학교 일반 학생과 과학 영재반 학생의 인식 비교 분석. 초등과학교육, 24(1), 1-8
  7. 김태일 (2003). 이공계 위기의 현황과 정책 대안. 한국정책학회보, 14(1), 211-241
  8. 김희경, 송진웅 (2004). 학생의 논변활동을 강조 한 개방적 과학탐구활동 모형의 탐색. 한국과학교육학회지, 24(6), 1216-1234
  9. 노태희, 김희백, 김영희, 성을선, 홍정림 (2003). 고등학교 과학 이수 과정에서 학생들의 과학${\cdot}$기술과 사회의 관계에 대한 견해 변화. 한국과학교육학회지, 23(6), 650-659
  10. 노태희, 최용남 (1996). 성역할의 관점에서 조사한 과학자와 자신에 대한 이미지의 격차 및 과학 관련 태도와의 관계성 조사. 한국과학교육학회지, 16(3), 286-294
  11. 명전옥 (1986). Factors affecting science track choice of Korean high school students. 한국과학교육학회지, 6(2), 63-72
  12. 송진웅 (1993). 교사의 과학자에 대한 이미지와 존경하는 과학자. 한국과학교육학회지, 13(1), 48-55
  13. 여상인 (1998). 변형된 DAST와 인터뷰를 이용한 과학자에 대한 이미지와 과학자가 하는 일에 관한 초, 중등학생의 인식조사. 초등과학교육, 17(1), 1-10
  14. 오혜란, 노태희, 성을선, 홍정림, 김희백 (2004). 과학${\cdot}$기술${\cdot}$사회 관계에 대한 학생들의 인식에 미치는 영향 - 고등학교 과학 '탐구' 단원을 중심으로-. 한국생물교육학회지, 32(1), 79-89
  15. 유미현, 김소연, 홍훈기 (2007). 과학 잡지를 활용한 수업이 과학 비전공 고등학생들의 과학에 대한 태도와 과학자에 대한 이미지에 미치는 영향. 교육과정평가연구, 10(1), 211-230
  16. 윤진 (2007). 학생들의 과학진로 선택 과정에 영향을 미치는 요인들 간의 인과관계 분석. 한국과학교육학회지, 27(7), 570-582
  17. 윤진, 박승재 (2003). 과학 진로 선택 과정의 구조 방정식 모형. 한국과학교육학회지, 23(5), 517-530
  18. 윤진, 박승재, 명전옥 (2006). 과학 진로와 관련된 초중등학생들의 인식 조사. 한국과학교육학회지, 26(6), 675-690
  19. 이미경, 김경희 (2004). 과학에 대한 태도와 과학 성취도의 관계. 한국과학교육학회지, 24(2), 399-407
  20. 이용주, 송순옥 (2003). 초등학교 학생들의 과학자에 대한 인식 조사. 과학교육연구논문집, 25, 1-19
  21. 임성만, 임재근, 최현동, 양일호 (2008). 초, 중,고 학생과 예비 교사 및 초등 교사가 생각하는 과학자에 대한 이미지 분석. 초등과학교육, 27(1), 1-8
  22. 장경애 (2001). 과학자들의 진로 선택과정에서 드러난 부각요인. 서울대학교 박사학위 논문
  23. 장명덕, 이명제 (2004). 초등학교 6학년생들의 과학자의 생활시간에 대한 인식. 한국과학교육학회지, 24(6), 1118-1130
  24. 장수명, 서혜애 (2005). 이공계 기피현상과 경제적 진단. 교육재정경제연구, 14(2), 25-52
  25. 전병화 (2004). 과학자에 대한 초등학교 3학년과 5학년 학생들의 생각과 원인 분석. 한국교원대학교 석사학위논문
  26. 전화영, 이진명, 홍훈기 (2008). 과학기술자와의 인터뷰가 과학 진로 지향 및 과학자 이미지에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 28(4), 350-358
  27. 정희 (2004). 초등학교의 과학자 및 과학에 대한 이미지. 전주교육대학교 석사학위논문
  28. 조희형, 최경희 (2002). 구성주의와 과학교육. 한국과학교육학회지, 22(4), 820-836
  29. 주은정, 이수영, 김재근, 이지영 (2009). 초등학교 3학년의 과학자와 과학 학습에 대한 이미지 분석. 초등과학교육, 28(1), 35-45
  30. 진미석, 윤형한 (2002). 이공계 기피현상과 고등학생 진로지도. 한국진로교육학회지, 15(2), 1-21
  31. 한명순 (1999). 과학자에 대한 초등학생의 인식 및 선호도 분석. 서울교육대학교 석사학위논문
  32. Barman, C. R. (1997). Students' view of scientists and science: Results from a national study. Science and Children, 35(1), 18-23
  33. Bauer, M., & Durant, J. (1997). Astrology in present day Britain: An approach from the sociology of knowledge. Cosmos and Culture -Journal of the History of Astrology and Cultural Astronomy, 1, 1-17
  34. Buldu, M. (2006). Young children's perceptions of scientists: A preliminary study.Educational Research, 48(1), 121-132 https://doi.org/10.1080/00131880500498602
  35. Chambers, D. W. (1983). Stereotypic image of the scientists: The draw a scientist test. Science Education, 67(2), 255-265 https://doi.org/10.1002/sce.3730670213
  36. Finson, K. D. (2002). Drawing a scientist: What we do and do not know after fifty years of drawings. School Science and Mathematics, 102(7), 335-342 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2002.tb18217.x
  37. Finson, K. D., Beaver, J. B., & Cramond, R. L. (1995). Development of a field test of a checklist for the draw-a-scientist test. School Science and Mathematics, 95(4), 195-205 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1995.tb15762.x
  38. Gale, J. (1995). Preface. In L. P. Steffe & J. Gale (Eds.). Constructivism in education. Hillsdale, New Jersey : Lawrence Erlbaum Associates, Publishers
  39. Gottfredson, L. S. (1981). Circumscription and compromise: A developmental theory of occupational aspirations. Journal of Counseling Psychology, 28(6), 545-579 https://doi.org/10.1037/0022-0167.28.6.545
  40. Havighurst, R. L. (1972). Development tasks and education. New York: Routledge
  41. Hodson, D. (1998). Teaching and learning science: Towards a personalized approach. Milton Keynes : Open University Press
  42. Lewis, B. F., & Collins, A. (2001). Interpretive investigation of the science related career decisions of three African-American college students. Journal of Research in Science Teaching, 38(5), 599-621 https://doi.org/10.1002/tea.1020
  43. Maoldmhnaigh, M. O., & Mhaolain, V. N. (1990). The perceived expectation of the administrator as a factor affecting the sex of scientists drawn by early adolescent girls. Research in Science and Technological Education, 8(1), 69-74 https://doi.org/10.1080/0263514900080106
  44. McDuffie, T. (2001). Scientists: Geeks and nerds. Science and Children, 38(8), 16-19
  45. Myeong, J. O., & Crawley, F. E. (1993). Predicting and understanding Korean high school students’science track choice: Testing the theory of reasoned action by structural equation modelling. Journal of Research in Science Teaching, 30(4), 381-400 https://doi.org/10.1002/tea.3660300406
  46. Newton, L. D., & Newton, D. P. (1998). Primary children’s conceptions of science and the scientists: Is the impact of a national curriculum breaking down the stereotype?. International Journal of Science Education, 20(9), 1137-1149 https://doi.org/10.1080/0950069980200909
  47. Osborne, J., Simon, S., & Collins, S. (2003). Attitude towards science: A review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049-1079 https://doi.org/10.1080/0950069032000032199
  48. Parker V., & Gerber, B. L. (2000). Effects of a science intervention program on middlegrade student achievement and attitude. School Science and Mathematics, 100(5), 236-242 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2000.tb17263.x
  49. Rubin, E., & Cohen, A. (2003). The images of scientists and science among Hebrew and Arabic-speaking pre-service teachers in Israel. International Journal of Science Education, 25(7), 821-846 https://doi.org/10.1080/09500690305028
  50. Sheffield, L. J. (1997). From doogie howser to dweebs-or how we went in search of bobby fischer and found that we are dumb and dumber. Mathematics Teaching in the Middle School, 2(6), 376-379
  51. Smithers, A., & Robinson, P. (1988). The growth of mixed a level. Manchester: The Carmichael Press
  52. Song, J., & Kim, K. S. (1999). How Korean students see scientists: The images of the scientist. International Journal of Science Education, 21(9), 957-977 https://doi.org/10.1080/095006999290255
  53. Wang J., & Staver, J. R. (2001). Examining relationships between factors of science education and student career aspiration. Journal of Educational Research, 94(5), 312-319 https://doi.org/10.1080/00220670109598767
  54. Woolnough, B. E. (1994). Factors affecting students'choice of science and engineering. International Journal of Science Education,16(1), 659-676 https://doi.org/10.1080/0950069940160605