Understandings on the Cycle as a substance and ESE

지구계 교육과 소재로서 순환에 대한 이해

  • Published : 2009.12.31

Abstract

Examining research papers and other texts on the subject, this study summarizes previous studies, with focus on circulation as a subtopic of Earth Systems Education. In relation to the Earth Systems unit included in the revised 10th-grade science textbook, this study explains the meaning of Earth Systems and the basic concepts of Earth System Science. It surveys the origin and application of Earth Systems Education, which developed primarily in the U. S., and introduces its objectives, concepts, and communicated content. It also reviews the contents of Earth Systems Education adopted in the Korean school curriculum, and provides a comparative analysis of the content on circulation appearing in Earth Science I textbooks. Finally, it is proposed that an understanding among educators of Earth Systems and of its necessity as a subject of education is imperative for Earth Systems Education to become firmly established as a compulsory component of the national school curriculum.

지구계 교육 연구와 문헌을 고찰하며 지구계 교육의 소재로서 순환에 초점을 맞추어 선행 연구들을 정리하였다. 개정 교육과정의 10학년 과학 교과에 포함된 지구계 단원과 연관하여 지구계의 의미와 지구계 과학의 기초 개념에 대해 설명하였다. 지구계 교육의 기원에 대해 미국을 중심으로 하여 적용 과정을 살펴보고, 교육 목표와 개념 및 이해 내용을 소개하였다. 우리나라 교육과정에 반영된 지구계 교육 내용을 검토하고, 지구과학I 교과서에서 순환에 대한 내용을 비교분석 하였다. 지구계 교육이 국민공통기본 교육 내용으로 굳건하게 정착되기 위해서 교육자들의 지구계에 대한 이해와 지구계 교육의 필요성에 대한 인식이 요구된다고 제안한다.

Keywords

References

  1. 경재복, 윤일희, 이경훈, 김기룡, 황원기, 이기영(2003). 고등학교 지구과학Ⅰ. (주)중앙교육진흥연구소
  2. 교육부 (1997). 제7차 교육과정 : 과학과 교육과정 및 해설
  3. 교육과학기술부 (2007). 제7차 개정 교육과정 :과학과 교육과정 및 해설
  4. 김경렬, 김동희, 김혜영, 박창범, 전종갑, 조문섭 (2003). 지구시스템의 이해. 서울: 박학사
  5. 김만희, 김범기 (2002). 현대 과학교육의 동향과 시스템사고 패러다임의 비교 연구. 한국과학교육학회지, 22(1), 64-75
  6. 김상달, 정진우, 국동식, 권치순, 이문원, 김희수,김순식, 김종희, 박영신, 신동희, 이기영, 이양락, 이용섭, 주국영, 최성봉 (2009). 지구과학교육론. 서울:교육과학사
  7. 김찬종, 구자옥, 김경진, 김상달, 김종희, 김희수,명전옥, 박영신, 박정웅, 신동희, 신명경, 오필석, 이기영, 이양락, 이은아, 이효녕, 정진우, 정철, 최승언(2008). 지구과학 교재 연구 및 지도. 서울: 자유아카데미
  8. 김희수, 정남식, 신동원, 박정웅, 이정식, 한홍열,박용선 (2003). 고등학교 지구과학Ⅰ. (주)천재교육
  9. 문병찬, 정진우, 경재복, 고영구, 윤석태, 김해경, 오강호 (2004). 예비교사들의 탄소 순환에 대한 지구 시스템의 관련개념과 시스템 사고의 적용. 한국지구과학학회지, 25(8), 684-696
  10. 박수인, 권석민, 김인수, 신홍렬, 안건상 (2008). 지구 시스템 과학. 서울: 교육과학사
  11. 신동희, 이양락, 이기영, 이은아, 이규석 (2005). 지구 환경을 고려한 미래 지향적 지구과학 교육과정제안. 한국과학교육학회지, 25(2), 239-259
  12. 오현석, 김제흥, 유은정, 김찬종 (2009). 지구계 수업 모듈 중 그리기 활동을 통한 학생들의 인지 특성분석. 한국지구과학회지, 30(1), 96-110 https://doi.org/10.5467/JKESS.2009.30.1.096
  13. 우종옥, 정진우, 위수민, 임청환, 홍성일, 이석형 (2003). 고등학교 지구과학Ⅰ. (주)교학사
  14. 유은정, 오현석, 김찬종 (2008). 글로벌 과학적 소양 함양을 위한 수업이 학생들의 과학적 본성에 대한관점에 미치는 영향. 한국지구과학회지, 29(7), 602-616 https://doi.org/10.5467/JKESS.2008.29.7.602
  15. 유은정, 이선경, 김찬종 (2007). 야외지질답사 보고서에 나타난 과학영재학생들의 지구계 이해와 지구계 의미 생성 탐색. 한국지구과학회지, 28(6), 671-683 https://doi.org/10.5467/JKESS.2007.28.6.673
  16. 이규석, 이창진, 김정률, 이용준, 강진철, 김재현 (2003). 고등학교 지구과학Ⅰ. 대한교과서(주)
  17. 이동은, 정진우, 김윤지 (2008). 고등학생들의 물순환 과정과 구성 요소에 대한 이해. 한국과학교육학회지, 28(1), 24-31
  18. 이문원, 전성용, 권석민, 진만식, 신석주, 임부철 (2003). 고등학교 지구과학Ⅰ. (주)금성출판사
  19. 이정아, 맹승호, 김찬종 (2007). 지구계 교육에 대한 과학 교사의 인식과 지향: 사례연구. 한국지구과학회지, 28(6), 705-717 https://doi.org/10.5467/JKESS.2007.28.6.707
  20. 이효녕, 권영륜 (2008). 지구계 주제 중심의 지구과학 모듈 개발 및 적용. 한국지구과학회지, 29(2),175-188 https://doi.org/10.5467/JKESS.2008.29.2.175
  21. 이효녕, Fortner, R. W., Mayer, V. J. (2004). 지구시스템교육: 한국의 통합 과학교육과정 구성. 중등교육연구, 52(1), 397-426
  22. 임은경, 홍상욱, 정진우 (2000). 지구계 교육의 현장 적용에 관한 연구. 한국지구과학회지, 21(2), 93-102
  23. 정진우, 김윤지 (2008). 물의 순환에 대한 초등 예비 교사들의 지구 시스템적 인식. 초등과학교육, 27(4), 319-327
  24. 정진우, 김윤지, 정구송 (2007). 물의 순환에 대한 예비 지구과학 교사들의 인식. 한국지구과학회지, 28(6), 699-706 https://doi.org/10.5467/JKESS.2007.28.6.699
  25. 정진우, 우종옥, 김찬종, 임청환, 이연우, 소원주, 정남식, 이경훈, 이항로, 홍성일, 윤선진, 정철, 박진홍 (1999). 지구과학교육론. 서울: 교육과학사
  26. 조규성, 강현아 (2002). 지구계교육 프로그램의 적용에 따른 학습자의 반응 -지구 기후 게임을 중심으로. 한국지구과학회지, 23(4), 299-308
  27. 조규성, 이광호, 장지영, 강현아 (2006). 10학년 '과학' 수업에서 지구계 교육 프로그램 적용 방안 및 학생 반응 - '화산 폭발과 기후의 변화'를 중심으로. 한국지구과학회지, 27(3), 251-259
  28. 최미화, 최병순 (1999). 통합주제를 중심으로 한 중학교 수준의 통합과학 내용 구성 방안. 한국과학교육학회지, 19(2), 204-216
  29. 허창회, 박병훈, 정성표, 김병국 (2003). 고등학교 지구과학Ⅰ. (주)지학사
  30. Mayer, V. J., 남정희, 이효녕 (2007). 통합과학의 이해: 지구 시스템적 접근. 서울: 자유아카데미
  31. Ben-Zvi-Assaraf, O., & Orion, N. (2005a). A Study of Junior High Students' Perception of the Water Cycle. Journal of Geoscience Education, 53(4), 366-373 https://doi.org/10.5408/1089-9995-53.4.366
  32. Ben-Zvi-Assaraf, O., & Orion, N. (2005b). Development of System Thinking Skills in the Context of Earth System Education. Journal of Research in Science Teaching, 42(5), 518-560 https://doi.org/10.1002/tea.20061
  33. Boschhuizen, R., & Brinkman. F. G. (1995). The concept of cycles for environmental education. Environmental Education Research, 1(2), 147-158 https://doi.org/10.1080/1350462950010202
  34. Chang, C. Y. (2005). Taiwanese Science, Life Technology Curriculum Standards, Earth Systems Education. International Journal of Science Education, 27(5), 625-638 https://doi.org/10.1080/0950069042000323764
  35. Clark, I. F., & Carpenter, J. R. (2006). Development, implementation, evaluation of a standards-based earth systems education course for middle school teachers. Journal of Geoscience Education, 54(3), 272-282 https://doi.org/10.5408/1089-9995-54.3.272
  36. Johnson, D. R. (2006). Earth System Science: A model for teaching science as state, process, understanding?. Journal of Geoscience Education, 54(3), 202-207 https://doi.org/10.5408/1089-9995-54.3.202
  37. Johnson, D. R., Ruzek, M., & Kalb, M. (1997). What is Earth System Science?. Geoscience, Remote Sensing, 2, 688-691
  38. Johnson D. R., Ruzek, M., & Kalb, M. (2000). Earth System Science, the internet.Computers & Geosciences, 26(6), 669-676 https://doi.org/10.1016/S0098-3004(99)00102-8
  39. Kali, Y. (2003). A Virtual Journey within the Rock-Cycle: A Software kit for the Development of Systems-Thinking in the Context of the Earth's Crust. Journal of Geoscience Education, 51(2), 165-170 https://doi.org/10.5408/1089-9995-51.2.165
  40. Kali, Y., Orion, N., & Eylon, S. B. (2003). Effect of knowledge Integration Activities on Students’ Perception of the Earth’s Crust as a Cyclic System. Journal of Research in Science Teaching, 40(6), 545-565 https://doi.org/10.1002/tea.10096
  41. Lee, H., & Fortner, R. W. (2005). International geoscience educators' perceptions of approaches to K-12 science education for the 21st century. Journal of Geoscience Education, 53(2), 198-203 https://doi.org/10.5408/1089-9995-53.2.198
  42. Libarkin, J. C., & Kurdziel, J. P. (2006). Ontology, the Teaching of Earth System Science. Journal of Geoscience Education, 54(3), 408-413 https://doi.org/10.5408/1089-9995-54.3.408
  43. Mahootian, F. (1997). System thinking, system modeling in the Earth System Science classroom. Geoscience, Remote Sensing, 2, 695-697
  44. Mayer, V. J. (1989). Earth appreciation. The Science Teacher, 56(3), 22-25
  45. Mayer, V. J. (1995). Using the Earth System for integrating the science curriculum. Science Education, 79(4), 375-391 https://doi.org/10.1002/sce.3730790403
  46. Mayer, V. J., & Armstrong, R. E. (1990). What every 17 year old should know about planet Earth: The report of a conference of educators, geoscientists. Science Education, 74(2), 155-165 https://doi.org/10.1002/sce.3730740203
  47. Mayer, V. J., Brown, V. J., Graham, M., & Jax, D. W. (1992). The role of planet Earth in the new science curriculum. Journal of Geoscience Education, 40(1), 66-73
  48. Oeschger, H. (2000). Perspectives on global change science: isotopes in the Earth System, past, present. Quaternary Science Reviews,19(1), 37-44 https://doi.org/10.1016/S0277-3791(99)00053-0
  49. Pitman, A. J. (2005). On the role of geography in Earth System Science. Geoforum, 36(2), 137-148 https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2004.11.008
  50. Raia, F. (2005). Students' understanding of complex dynamic systems. Journal of Geoscience Education, 53(3), 297-308 https://doi.org/10.5408/1089-9995-53.3.297
  51. Sell, K. S., Herbert, B. E., Stuessy, C. L., & Schielack, J. (2006). Supporting student conceptual model development of complex Earth Systems through the use of multiple representations, inquiry. Journal of Geoscience Education, 54(3), 396-407 https://doi.org/10.5408/1089-9995-54.3.396
  52. Sibley, D. F., Anderson, C. W., Heidemann, M., Merrill, J. E., Parker, J. M., & Szymanski, D. W. (2007). Box diagrams to Assess Students' Systems Thinking about the Rock, Water, Carbon Cycles. Journal of Geoscience Education, 55(2), 138-146 https://doi.org/10.5408/1089-9995-55.2.138
  53. Townsend, M., Rule, A. C., Meyer, M. A., & Dockstader, C. J. (2007). Teaching the Nitrogen Cycle, Human Health Interactions. Journal of Geoscience Education, 55(2), 158-168 https://doi.org/10.5408/1089-9995-55.2.158
  54. Young, R., Virmani, J., & Kusek, K. M. (2001). Creative writing, the water cycle. Science Scope, 25(1), 30-35