DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of High Fidelity Simulation-Based Education on Clinical Competence and Confidence in Nursing Students: A Systematic Review

고충실도 시뮬레이션 기반 교육이 간호학생의 임상수행능력과 간호수행 자신감에 미치는 효과: 체계적 문헌 고찰

  • Received : 2014.08.12
  • Accepted : 2014.09.24
  • Published : 2014.10.28

Abstract

The purpose of this review was to evaluate the effects of simulation-based education on clinical competence and confidence in nursing students and summarize the available evidence on the simulation-based intervention. A systematic review using the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: the PRISMA Statement was conducted. Studies published between 2005 and 2014 were reviewed using the following databases: RISS, KISS, and Google Scholar. The keywords used were nursing and either simulation or simulator. Selected studies were assessed for methodological quality using Quality Assessment Tool for Quantitative Studies. Seventeen studies were identified, including a total of 1,912 nursing students. All the 16 studies found simulation as a valid strategy on clinical competence and confidence in nursing education. This review provides updated evidence for simulation-based learning in nursing education. Further studies are needed to increase generalizability using randomized controlled trials, enough sample size, and longitudinal study design. In addition, valid measurements are needed to assess the main outcomes.

본 연구는 국내 고충실도 시뮬레이터를 이용한 시뮬레이션 기반 교육 관련 선행연구들을 체계적으로 고찰하여 간호학생의 임상수행능력과 간호수행 자신감에 대한 효과를 분석하고, 이를 이용해 근거중심의 가이드라인 제공 및 향후 연구방향을 제시하고자 시도되었다. 데이터베이스인 한국교육학술정보원(RISS), 한국학술정보(KISS)와 Google Scholar에서 2005년부터 2014년까지의 문헌을 대상으로 키워드 '간호와 시뮬레이션' 또는 '간호와 시뮬레이터'로 검색하였다. 총 183편의 연구 중 16편의 논문이 최종 선정되었고, Quality Assessment Tool for Quantitative Studies를 이용해 문헌의 질을 확인하였다. 연구결과, 시뮬레이션 기반 교육은 간호학생의 임상수행능력과 자신감 증진에 긍정적인 효과가 있었고, 간호학생들의 직접 간호수행이 힘든 중환자와 분만간호 분야에서 임상실습 교육의 효과적인 교수-학습전략이 될 수 있음을 확인하였다. 시뮬레이션 기반 교육의 효과를 극대화하기 위해 교육자와 시설 등의 적절한 지원이 필요하다. 향후 결과의 일반화를 높이기 위해 충분한 표본수를 고려한 무작위대조연구, 교육효과 평가를 위한 표준화된 도구 개발 및 시뮬레이션이후 제공되는 디브리핑의 효과를 분석하는 연구를 고려해 볼 것을 제언한다.

Keywords

References

  1. E. S. Binstadt, R. M. Walls, and B. A. White, "A comprehensive medical simulation education curriculum for emergency medicine residents," Annals of Emergency Medicine, Vol.49, No.4, pp.495-504, 2007. https://doi.org/10.1016/j.annemergmed.2006.08.023
  2. P. R. Jeffries, Using simulations in nursing education: from conceptualization to education, National League for Nursing, 2007.
  3. 주민선, 황윤영, "Fidelity 단계를 통합한 시뮬레이션 교육 개발 및 효과", 한국간호교육학회지, 제19권, 제3호, pp.362-370, 2013. https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.3.362
  4. Y. K. Scherer, S. A. Bruce, B. T. Graves, and S. Erdley, "Acute care nurse practitioner education: enhancing performance through the use of clinical simulation," AACN Advanced Critical Care, Vol.14, No.3, pp.331-341, 2003.
  5. A. Weaver, "High-fidelity patient simulation in nursing education: an integrative review," Nursing Education Perspectives, Vol.32, No.1, pp.37-40, 2011. https://doi.org/10.5480/1536-5026-32.1.37
  6. R. P. Cant and S. J. Cooper, "Simulation-based learning in nurse education: systematic review," Journal of Advanced Nursing, Vol.66, No.1, pp.3-15, 2010. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2009.05240.x
  7. R. Gardner, T. B. Walzer, R. Simon, and D. B. Raemer, "Obstetric simulation as a risk control strategy: course design and evaluation," Journal of the Society for Simulation in Healthcare, Vol.3, No.2, pp.119-127, 2008. https://doi.org/10.1097/SIH.0b013e3181671bbe
  8. R. P. Ten Eyck, M. Tews, and J. M. Ballester, "Improved medical student satisfaction and test performance with a simulation-based emergency medicine curriculum: a randomized controlled trial," Annals of Emergency Medicine, Vol.54, No.5, pp.684-691, 2009. https://doi.org/10.1016/j.annemergmed.2009.03.025
  9. 양진주, "간호학생을 위한 시뮬레이션 기반교육 과정 개발 및 평가", 성인간호학회지, 제20권, 제4호, pp.548-560, 2008.
  10. 김정희, 박인희, 신수진, "시뮬레이션을 활용한 한국간호교육 연구에 대한 체계적 고찰", 한국간호교육학회지, 제19권, 제3호, pp.307-319, 2013. https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.3.307
  11. 임경춘, "간호학 실습교육에서 시뮬레이션기반 학습의 방향 고찰", 한국간호교육학회지, 제17권, 제2호, pp.246-256, 2011.
  12. S. Gough, M. Hellaby, N. Jones, and R. MacKinnon, "A review of undergraduate interprofessional simulation-based education (IPSE)," Collegian, Vol.19, pp.153-170, 2012. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2012.04.004
  13. D. Rane-Szostak and J. F. Robertson, "Issues in measuring critical thinking: meeting the challenge," Journal of Nursing Education, Vol.35, No.1, pp.5-11, 1996.
  14. G. T. Leigh, "High-fidelit patient simulation and nursing students' self-efficacy: A review of the literature," International Journal of Nursing Education Scholarship, Vol.5, No.1, pp.1-17, 2008.
  15. 김연하, 황선영, 이애영, "신규졸업간호사가 지각한 핵심기본간호술 수행 자신감", 한국간호교육학회지, 제20권, 제1호, pp.37-46, 2014. https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.1.37
  16. G. Rickard, S. Lenthall, and M. Dollard, "Organisational intervention to reduce occupational stress and turnover in hospital nurses in the northern territory, Australia," Collegian, Vol.19, pp.211-221, 2012. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2012.07.001
  17. 이선옥, 엄미란, 이주희, "시뮬레이션 교육의 간호학 적용", 한국간호교육학회지, 제13권, 제1호, pp.90-94, 2007.
  18. A. Liberati, D. Altman, and G. Tetzlaff, "The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate health care interventions: explanation and elaboration," Annals of Internal Medicine, Vol.151, No.4, pp.w65-w94, 2009.
  19. D. Moher, A. Liberati, J. Tetzlaff, and D. G. Altman, "Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement," International Journal of Surgery, Vol.8, No.5, pp.336-341, 2010. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2010.02.007
  20. A. Bandura, Self-Efficacy: The Exercise of Control, Freeman & Co, 1997.
  21. National Collaborating Centre for Methods and Tools (2008). "Quality Assessment Tool for Quantitative Studies," Retrieved July 20, 2014 from http://www.nccmt.ca/registry/view/eng/14.html
  22. 김덕희, 이윤정, 황문숙, 박진희, 김희선, 차혜경, "시뮬레이션 기반 통합실습 프로그램이 일 대학 간호학생의 문제해결과정과 간호수행능력 및 비판적 사고에 미치는 효과", 한국간호교육학회지, 제18권, 제3호, pp.499-509, 2012. https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.3.499
  23. 최자윤, "간호대학생을 위한 교육전략으로서 시뮬레이션 활용 학습의 효과", 간호과학논집, 제15권, 제1호, pp.47-57, 2010.
  24. 김순옥, 박소영, "일 대학 간호학생의 학습유형별 시뮬레이션 교육 효과", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제11호, pp.1046-1057, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1046
  25. 송영아, 손영주, "분만간호 핵심술기에 대한 시뮬레이션 실습교육의 효과", 부모자녀건강학회지, 제16권, 제1호, pp.37-44, 2013.
  26. 심정신, 박미경, 김정효, "간호학생의 임상실습전과 후에 따른 시뮬레이션 기반 분만교육의 효과", 한국모자보건학회지, 제18권, 제1호, pp.125-133, 2014.
  27. 양진주, "시뮬레이션 기반 간호교육이 간호학생의 지식과 임상수행능력에 미치는 효과", 한국간호교육학회지, 제18권, 제1호, pp.14-24, 2012. https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.1.014
  28. 이명선, 한숙원, "시뮬레이션을 활용한 실습교육이 간호학생의 간호수행능력과 문제해결 과정에 미치는 효과", 한국간호교육학회지, 제17권, 제2호, pp.226-234, 2011. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.2.226
  29. 김윤희, 김윤민, 강서영, "$MicroSim^{(R)}$을 병용한 시뮬레이션기반 중환자간호교육의 운영 및 평가", 한국간호교육학회지, 제16권, 제1호, pp.24-32, 2010. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2010.16.1.024
  30. 이숙정, 박영미, 노상미, "하이브리드모델 활용 시뮬레이션 교육이 간호학생의 간호수행능력과 자신감에 미치는 효과", 성인간호학회지, 제25권, 제2호, pp.170-182, 2013. https://doi.org/10.7475/kjan.2013.25.2.170
  31. 김순애, 이선경, 채현주, "분만 간호에 대한 시뮬레이션 실습교육과 병원 분만실 실습교육의 효과", 여성건강간호학회지, 제18권, 제3호, pp.180-189, 2012. https://doi.org/10.4069/kjwhn.2012.18.3.180
  32. 하이경, 고진강, "간호교육 : 중환자간호 기계환기 시뮬레이션교육이 간호학생의 임상판단력과 자신감에 미치는 영향", 간호학의 지평, 제9권, 제2호, pp.119-126, 2012.
  33. 허혜경, 노영숙, "시뮬레이션기반 임상추론 실습 교육 프로그램이 간호학생의 간호역량에 미치는 효과", 성인간호학회지, 제25권, 제5호, pp.574-584, 2013.
  34. 오혜경, 한영인, "시뮬레이션 교육이 간호대학생의 스트레스와 자기효능감에 미치는 효과", 한국학교보건학회지, 제24권, 제1호, pp.33-40, 2011.
  35. 이우숙, 김미옥, "산과 간호 영역에서의 시뮬레이션 실습 교육의 효과 및 적절성", 한국간호과학회지, 제41권, 제4호, pp.433-443, 2011.
  36. 류언나, 박연숙, 하은호, "상부 위장관 출혈 환자간호의 시뮬레이션-기반 학습효과와 만족도", 한국산학기술학회논문지, 제14권, 제3호, pp.1274-1282, 2013.
  37. D. Bambini, J. Washburn, and R. Perkins, "Outcomes of clinical simulation for novice nursing students: communication, confidence, clinical judgement," Nursing Education Perspectives, Vol.30, pp.79-82, 2009.
  38. M. A. Neill and K. Wotton, "High-fidelity simulation debriefing in nursing education: A literature review," Clinical Simulation in Nursing, Vol.7, pp.e161-e168, 2011. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2011.02.001
  39. K. Wotton, J. Davis, D. Button, and M. Kelton, "Third-year undergraduate nursing students' perceptions of high-fidelity simulation," Journal of Nursing Education, Vol.49, pp.632-639, 2010. https://doi.org/10.3928/01484834-20100831-01
  40. K. T. Waxman, "The developmnt of evidence-based clinical simulation scenarios: Guidelines for nurse educators," Journal of Nursing Education, Vol.49, pp.29-35, 2010. https://doi.org/10.3928/01484834-20090916-07
  41. W. C. McGaphie, S. B. Issenberg, E. R. Petrusa, and R. J. Scalese, "A critical review of simulation-based medical education research: 2003-2009," Medical Education, Vol.44, pp.50-63, 2010. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2009.03547.x
  42. 정재원, 김희숙, 박영숙, "시뮬레이션을 활용한 분만간호 실습교육의 효과", 간호학의 지평, 제8권, 제2호, pp.86-96, 2011.
  43. R. M. Fanning and D. M. Gaba, "The role of debriefing in simulation-based learning," Society for Simulation in Health Care, Vol.2, pp.115-125, 2007. https://doi.org/10.1097/SIH.0b013e3180315539
  44. O. A. Pittman, "The use of simulation with advanced practice nursing students," Journal of the American Academy of Nurse Practitioners, Vol.24, pp.516-520.

Cited by

  1. A Meta-analysis of the Effect of Simulation Based Education - Korean Nurses and Nursing Students - vol.21, pp.3, 2015, https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.3.308
  2. A Structural Model on the Nursing Competencies of Nursing Simulation Learners vol.48, pp.5, 2018, https://doi.org/10.4040/jkan.2018.48.5.588