DOI QR코드

DOI QR Code

A Survey on Undergraduate Students' Perception and Preference of School Mathematics by analysis of metaphor about mathematics

수학 은유 분석을 통한 대학생들의 학교 수학에 대한 인식과 선호도 조사

  • Lee, Kyung Eon (Dept. of Mathematics Education, Jeju National Univeristy)
  • Received : 2014.11.21
  • Accepted : 2015.01.20
  • Published : 2015.02.15

Abstract

This study aimed to analyze the characteristic of undergraduate students' perception and preference for mathematics. For this purpose, I surveyed 124 undergraduate students' metaphorical expressions about mathematics. I classified the expressions as four categories: a positive form, a negative form, a mixed form, an undecidable form. I investigated the proportion and characteristic of the metaphorical expressions according to the above four categories. Also, I surveyed the students' preference and nonpreference moments for mathematics and categorized them into 6-cases: elementary school, middle school, high school, university, always, and none. In addition, I examined the students' preference and nonpreference reasons for mathematics and classified them according to the 5-factors: grade factor, affective factor, content factor, teacher factor, and other factors. The results of this study as follows: First, the 27% of university students expressed their metaphorical expressions for mathematics as a positive form, 42% as a negative form, and 27% as a mixed form. Also, the preference rate for mathematics was higher as their school years increase and the main reasons of preference were grade and affective factors. The result of nonpreference rate was also higher as their school year increased. Students said that the contents and grade factor were the main factors among the 5-factors.

본 논문은 대학생 124명을 대상으로 수학 교과와 수학 학습에 대한 긍정적 또는 부정적 인식과 그러한 인식을 갖게된 시기와 이유를 조사하여 범주화하고 각 범주별 특성을 분석하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 수학에 대한 느낌을 은유로 표현하고 그 이유를 자세히 설명하도록 하였으며 학생들의 은유 표현을 긍정형, 부정형, 혼재형, 판정불가로 분류하여 남녀 성별 및 계열별로 각 유형별 비율과 유형별 표현의 특성을 살펴보았다. 또한, 학생들의 수학에 대한 선호 시기와 비선호 시기를 초등학교, 중학교, 고등학교, 대학교, 항상, 없음의 여섯 시기로 나누어 각 영역별 비율을 살펴보았고, 선호 및 비선호 이유를 성적요인, 정의적 요인, 내용적 요인, 교사 요인, 기타 요인과 같이 다섯가지로 나누어 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 제시한 수학 은유 표현은 긍정형이 27%, 부정형이 42%, 혼재형이 27%로 부정형 표현을 가장 많이 제시하였다. 특히, 계열별 분석에서는 인문사회계열과 공학계열의 학생들은 부정형 표현이 긍정형에 비하여 2배 정도 높았지만, 자연계열 학생들의 경우에는 반대로 긍정형 표현이 부정형에 비하여 2배 정도 높은 비율을 보였다. 둘째, 수학에 대한 선호시기와 이유를 묻는 질문을 한 결과, 초, 중, 고등학교로 진급할수록 수학에 대한 선호 비율이 높아졌다. 당시 수학을 선호했던 이유로는 성적 요인과 정의적 요인이 높은 비율을 보였다. 셋째, 수학 비선호 시기와 이유에 대한 질문 결과를 보면, 마찬가지로 초, 중, 고등학교로 진급할수록 수학에 대한 비선호 비율이 높아졌다. 그 이유로는 수학 학습 내용의 난이도가 갑자기 높아졌다는 내용적 요인과 성적 요인을 제시한 경우가 많았다.

Keywords

References

  1. 계영희 (2005). 수학에 대한 의식구조와 문화적 접근, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 19(4), 577-586. (Kye, Y. H. (2005). On the Consciousness Structure and Culture Approach on Mathematics, J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 19(4), 577-586.)
  2. 고호경.이현숙 (2012). 중.고등학생의 배경 변인에 따른 요인별 수학 불안의 차이, 한국학교수학회논문집, 15(3), 487-509. (Ko, H. K. & Yi, H. S. (2012). Difference in Mathematics Anxiety of Middle and high school students per Factor according to Background Variables, Journal of the Korean School Mathematics 15(3), 487-509.)
  3. 권낙원 (2008). 은유분석을 통한 교사상 분석, 학습자중심교과교육연구, 8(2), 21-47. (Kwon, N. (2008). The Identification of Teacher's Image through Metaphor Analysis, Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction 8(2), 21-47.)
  4. 김병무 (2007). 대학수학 지도를 위한 공대생의 수학에 대한 태도 조사, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 21(3), 467-482. (Kim, B. M. (2007). The Analysis of the Attitudes of Engineering Students to Mathematics and Its Implications, J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 21(3), 467-482.)
  5. 김상미 (2005). 수학 수업을 보는 관점으로서의 은유, 대한수학교육학회지 <학교수학>, 7(4), 445-467. (Kim, S. M. (2005). Metaphors on Mathematics Teaching, School Mathematics 7(4), 445-467.)
  6. 김선.장정애.김미래 (2013). 예비유아교사의 수학불안감 및 수학 교수효능감에 관한 연구, 유아교육학회논집, 17(3), 153-175. (Kim, S., Jang, J. A. & Kim, M. R. (2013). A Study Correlating Pre-service Early Childhood Teachers' Mathematics Anxiety with Mathematics Teaching Efficacy, Early Childhood Education Research & Review 17(3), 153-175.)
  7. 김선희 (2013). 수학 학습에서 초․중․고 학생들의 정의적 특성에 대한 다각적 분석, 대한수학교육학회지 <학교수학>, 15(1), 61-75. (Kim, S. H. (2013). Many-sided Analysis on Korean Students' Affective Characteristics in Mathematical Learning, School Mathematics 15(1), 61-75.)
  8. 김영옥 (2009). 이공계 대학 신입생들의 수학불안과 수학 학업 성취도와의 상관관계, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 48(4), 469-479. (Kim, Y. O. (2009). The relationship of mathematics anxiety and achievement in mathematics for college of engineering, The Mathematical Education 48(4), 469-479.)
  9. 김진호.김상미 (2014). 예비초등교사의 수학교과서에 대한 은유 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 53(1), 147-162. (Kim, J. H. & Kim, S. M. (2014). Pre-service elementary school teachers' metaphors on mathematics textbooks, The Mathematical Education 53(1), 147-162.) https://doi.org/10.7468/mathedu.2014.53.1.147
  10. 김희진.서종진.표용수 (2011). 대학 입학예정자를 위한 기초수학 수준별 학습지도 방안, 한국학교수학회논문집, 14(3), 339-354. (Kim, H.-J., Seo, J. J. & Pyo, Y.-S. (2011). A Teaching Method of Basic Mathematics for the Matriculants by Ability Grouping, Journal of the Korean School Mathematics 14(3), 339-354.)
  11. 박정 (2007). 우리나라 중학생의 수학에 대한 정의적 특성 변화와 수학 성취에 미치는 영향력 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 46(1), 19-31. (Park, C. (2007). The Trend in the Korean Middle school students' Affective variables toward Mathematics and Its effect on their Mathematics achievements, The Mathematical Education 46(1), 19-31.)
  12. 박준식.표용수 (2013). 대학 기초수학 교과목 수준별 학습지도 개선 방안, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 27(1), 19-37. (Park, J. S. & Pyo, Y. S. (2013). Improvement strategies of teaching methods for university basic mathematics education courses by ability grouping, J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 27(1), 19-37.) https://doi.org/10.7468/jksmee.2013.27.1.019
  13. 박형빈․이헌수 (2009). 대학생들의 교양수학에 대한 인식과 교양수학의 긍정적 인식변화를 위한 방안, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 23(4), 999-1014. (Park, H. B. & Lee, H. S. (2009). On the awareness of mathematics by college students and a suggestion to elevate such awareness in universities, J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 23(4), 999-1014.)
  14. 서종진.유천성.최은미 (2008). 대학 기초수학 교육 내용의 구성 방안에 관한 연구-생명․나노 관련 분야를 중심으로-, 한국학교수학회논문집, 11(2), 221-247. (Seo, J. J., Ryu, C. S. & Choi, E. M. (2008). Study of Structural Scheme of Basic Mathematics Education in University - Focusing on life and nano-related areas, Journal of the Korean School Mathematics 11(2), 221-247.)
  15. 송윤희 (2012). 대학 교양수학 수업에서 성취목표, 자기효능감, 불안 및 학습성과와의 관계, 교과교육학연구, 16(4), 1001-1020. (Song, Y. H. (2012). The Relationships among Achievement Goal, Self-efficacy, Anxiety, and Learning Outcomes in Calculus, Journal of the Research Institute of Curriculum Institution, 16(4), 1001-1020.)
  16. 윤초희 (2013). '은유(metaphor)'를 통해 본 대학생의 글쓰기신념, 교육심리연구, 27(2), 367-394. (Yoon, C. H. (2013). Metaphor in a Study of College Students' Conceptions of Writing, The Korean Journal of Educational Psychology 27(2), 367-394.)
  17. 이경화 (2010). 교수학적 변환 과정에서의 은유와 유추의 활용, 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 20(1), 57-71. (Lee, K. H. (2010). The Role of Metaphor and Analogy in Didactic Transposition, The journal of educational research in mathematics 20(1), 57-71.)
  18. 이승우 (2001). 학교수학에서의 유추와 은유, 서울대학교 석사학위 논문. (Lee, S. W. (2002). Analogies and metaphors in school mathematics, Master Degree Thesis of Seoul National University.)
  19. 이은영.전유영 (2013). 은유를 통해 본 예비유아교사들의 수학교육을 위한 교사 역할에 대한 신념, 유아교육학논집, 17(6), 379-400. (Lee, E. Y. & Jeon, Y. Y. (2013). An Analysis of Preservice Preschool Teachers' Beliefs about Teachers' Roles while Teaching Children Mathematics Using Metaphors as a Tool, Young Children, 17(6), 379-400.)
  20. 이종희.김수진 (2010). PISA 2003 결과에서 수학의 정의적 영역에 영향을 주는 변인 분석, 대한수학교육학회지 <학교수학>, 12(2), 219-237. (Lee, C. H. & Kim. S. (2010). Analysis of Affective Factors on Mathematics Learning According to the Results of PISA2003, School Mathematics 12(2), 219-237.)
  21. 주미경.권오남 (2003). 학생들의 미분방정식 개념에 대한 수학적 은유의 분석: 개념적 모델의 이중성에 대한 사회문화적 관점, 대한수학교육학회지 <학교수학>, 5(1), 135-149. (Ju, M. K. & Kwon, O. N. (2003). Students' Conceptual Metaphor of Differential Equations: A Sociocultural Perspective on the Duality of the Students' Conceptual Model, School Mathematics 5(1), 135-149.)
  22. 최계현.한혜숙 (2013). 상호또래교수 활동이 고등학생들의 수학교과에 대한 정의적 특성에 미치는 영향, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 52(3), 423-442. (Choi, K. H. & Han, H. S. (2013). A study on the effects of the reciprocal peer tutoring in high school students' affective characteristics of mathematics, The Mathematical Education 52(3), 423-442.) https://doi.org/10.7468/mathedu.2013.52.3.423
  23. 최승현.황혜정 (2014). 수학 교과에서의 학생의 정의적 특성 요인의 성취 실태-국내 중등 수업 사례를 중심으로-, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 28(2), 235-253. (Choe, S. H. & Hwang, H. J. (2014). The Current Situations of Enhancing Affective Characteristics focused on the case of secondary school in Korea, J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 28(2), 235-253.) https://doi.org/10.7468/jksmee.2014.28.2.235
  24. 표용수.박준식 (2010). 대학수학 기초학력 부진학생을 위한 기초수학 지도 방안, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 24(3), 525-541. (Pyo, Y. S. & Park. J. S. (2010). Effective management strategies of basic mathematics for Low achievement students in university general mathematics, J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 24(3), 525-541.)
  25. 표용수.박준식 (2011). 대학 기초수학 교과목에 대한 수준별 학습지도 방안, 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 21(1), 87-103. (Pyo, Y. S. & Park, J. S. (2011). Effective Management Strategies of University Basic Mathematics by Ability Grouping, The journal of educational research in mathematics 21(1), 87-103.)
  26. 한혜숙.최계현 (2012). 교사의 성별에 따른 수학 수업의 각 단계에서 정의적 특성에 대한 인식 및 실태 차이에 관한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 26(4), 363-381. (Han, H. S. & Choi, K. H. (2012). A Study on the Mathematics Teachers Gender Difference in Teachers' Perceptions of the Affective Domain in Teaching Practice, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 26(4), 363-381.)
  27. 황우형.이유나 (2009). 중등 영재학생과 일반학생의 완벽주의 성향과 수학교과에 대한 정의적 특성과의 관계, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 23(1), 1-38. (Whang, W. H. & Lee, Y. N. (2009). The Relationships between Mathematically Gifted Students and Regular Students in Perfectionism and the Affective Traits, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 23(1), 1-38.)
  28. Ashcraft, M. H. & Krause, J. (2007). Working memory, math performance, and math anxiety, Psychonomic Bulletin & Review, 14(2), 243-248. https://doi.org/10.3758/BF03194059
  29. Bursal, M. & Paznokas, L. (2006). Mathematics anxiety and preservice elementary teachers' confidence to teach mathematics and science, School Science and Mathematics, 106(4), 173-179. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2006.tb18073.x
  30. Cates, G. L, & Rhymer, K. N. (2003). Examining the Relationship Between Mathematics Anxiety and Mathematics Performance: An Instructional Hierarchy Perspective, Journal of Behavioral Education, 12(1), 23-34. https://doi.org/10.1023/A:1022318321416
  31. Koovecses, Z. (2003). 은유 (이정화, 우수정, 손수진, 이진희 역), 서울: 한국문화사. (원저 2002년 출판).
  32. Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
  33. Schon, D. (1993). Generative metaphor: A perspective on problem solving in social policy. In A. Ortony (Ed.), Metaphor and thought (2nd ed.) (137-163). NY: Cambridge University Press.
  34. Schuell, T. J. (1990). Teaching and learning as problem solving. Theory into Practice, 29, 102-108. https://doi.org/10.1080/00405849009543439
  35. Sfard, A. (1998). On two metahphors for learning and the dangers of choosing just one. Educational Researcher, 27(2), 4-13. https://doi.org/10.3102/0013189X027005004
  36. Zettle, R. & Raines, S. (2002). The relationship of trait and test anxiety with mathematics anxiety, College Student Journal, 34, 246-258.
  37. 연합뉴스기사 http://edpolicy.kedi.re.kr/EpnicTrend/Epnic/EpnicTrendViw.php?LstCary=B00802&id=6621

Cited by

  1. Metaphor Analysis of Highschool Students’ Genre Awareness on Academic Presentation vol.30, pp.None, 2015, https://doi.org/10.18625/jsc.2015..30.325
  2. 수학 학습에서의 정의적 영역에 관한 국내 연구 동향 분석 vol.30, pp.1, 2016, https://doi.org/10.7468/jksmee.2016.30.1.67
  3. 2015 개정 교육과정을 반영한 대학 미적분학 교과에 대한 탐색 vol.31, pp.3, 2017, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.3.349
  4. Middle and High School Students’ Awareness of Writing Using Text Mining -Focus on Metaphor Analysis vol.53, pp.2, 2018, https://doi.org/10.20880/kler.2018.53.2.141