DOI QR코드

DOI QR Code

Psychological Safety in Nursing Simulation Education: A Concept Analysis

간호 시뮬레이션 교육에서의 심리적 안전(psychological safety)에 관한 개념분석

  • 강숙정 (이화여자대학교 간호대학 간호학부) ;
  • 배정아 (이화여자대학교 간호대학 간호학부)
  • Received : 2017.06.13
  • Accepted : 2017.08.09
  • Published : 2017.09.28

Abstract

The purpose of this study was to analyze and clarify the concept of psychological safety in nursing simulation education so that it can contribute to learning environment that guarantee psychological safety for nursing students. Using Walker & Avant's concept analysis framework, 15 research articles about psychology safety were included in this study. There were four definable attributes of psychological safety: 1) comfortable state feeling or status; 2) State that can perform without fear; 3) Sense of trust toward the organization; and 4) Feeling that there will be no harm to oneself. When antecedents, attributes, and consequences of psychological safety is considered when shaping simulation education environment, the learning effect for nursing students is expected to be maximized.

본 연구의 목적은 간호 시뮬레이션 교육에 있어 심리적 안전 개념의 명확한 속성을 규명하고 파악하여 다양한 시뮬레이션 교육에서 간호학생의 심리적 안전을 향상시킬 수 있는 교육환경 조성에 기여하고자 함이다. Walker와 Avant (2010)의 개념분석 단계를 사용하여 15개의 심리적 안전과 관련된 문헌을 선정하여 분석하였다. 간호 시뮬레이션 교육에서 심리적 안전의 속성으로는 다음 4가지가 도출되었다: 1) 편안한 느낌이나 상태; 2) 두려움 없이 행동할 수 있는 상태; 3) 조직에 대하여 신뢰할 수 있는 느낌; 그리고 4) 자신에게 무해하다는 느낌. 본 연구를 통하여 밝혀진 선행요인, 속성, 결과 등을 고려하여 심리적 안전을 보장하도록 하는 학습환경을 조성한다면 시뮬레이션 교육의 학습효과를 극대화할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 양진주, "시뮬레이션 기반 간호교육이 간호학생의 지식과 임상수행능력에 미치는 효과," 한국간호교육학회지, 제18권, 제1호, pp.14-24, 2012. https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.1.014
  2. S. Whang, "The Relationship between Clinical Stress, Self-Efficacy, and Self-Esteem of Nursing College Students," The J. of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.12, No.2, pp.205-213, 2006.
  3. 김순옥, 박소영, "일 대학 간호학생의 학습유형별 시뮬레이션 교육 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제11호, pp.1046-1057, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1046
  4. 이우숙, 김미옥, "산과간호영역에서의 시뮬레이션 효과 및 적절성," 대한간호학회지, 제41권, 제4호, pp.433-443, 2011 https://doi.org/10.4040/jkan.2011.41.4.433
  5. 신현숙, 심가가, "간호대학생의 아동간호시뮬레이션 실습경험," 동서간호연구지, 제16권, 제2호, pp.147-155, 2010.
  6. 이정미, 소향숙, 김윤경, 김정이, 안민정, "고충실도 시뮬레이션 기반 교육이 간호학생의 임상수행 능력과 간호수행 자신감에 미치는 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제10호, pp.850-861, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.10.850
  7. 강희영, 최은영, 김해란, "간호학생의 팀기반 시뮬레이션 학습경험," 한국간호교육학회지, 제19권, 제1호, pp.5-15, 2013. https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.1.5
  8. 정승은, 이순희, "간호대학생의 시뮬레이션을 활용한 교육 경험," 질적연구, 제11권, 제1호, pp.50-59, 2010.
  9. S. M. Melincavage, "Student Nurses' Experiences of Anxiety in the Clinical Setting," Nurse Education Today, Vol.31, No.8, pp.785-789, 2011. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.05.007
  10. B. J. Ganley and L. Linnard-Palmer, "Academic Safety during Nursing Simulation: Perceptions of Nursing Students and Faculty Clinical Simulation in Nursing," Clinical Simulation in Nursing, Vol.8, pp.e49-e57, 2010.
  11. M, Higgins, A. Ishimaru, R. Holcombe, and A. Fowler, "Examining Organizational Learning in Schools: The Role of Psychological Safety, Experimentation, and Leadership that Reinforces Learning," J. of Educational Change, Vol.13, pp.67-94, 2012. https://doi.org/10.1007/s10833-011-9167-9
  12. I. A. Reierson, T. A. Haukedal, H. Hedeman, and I. T. Bjork, "Structured debriefing: What difference does it make?," Nurse Education in Practice, Vol.25, pp.104-110, 2017. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2017.04.013
  13. K. Leighton, "Death of a Simulator," Clinical Simulation in Nursing, Vol.5, No.2, pp.e59-e62, 2009. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2009.01.001
  14. L. O. Walker and K. C. Avant, Strategies for Theory Construction in Nursing, 5th ed., Prentice-Hall, 2010.
  15. 박형숙, 구미자, 김영희, "소생거부(Do-Not-Resuscitate: DNR)의 개념분석," 대한간호학회지, 제36권, 제6호, pp.1055-1064, 2006.
  16. V. V. Rubtsov and I. A. Baeva, "Psychological Safety of the Educational Environment as a Condition of Psychosocial Well-being of a Schoolchild," G. M. Kodzhaspirova(Ed.), The Ekon-inform, Moscow, Russia, pp.4-10, 2008.
  17. R. Gilman and E. Huebner, "Characteristics of Adolescents Who Report Very High Life Satisfaction," J. of Youth and Adolescence, Vol.35, No.3, pp.293-301, 2006. https://doi.org/10.1007/s10964-006-9036-7
  18. V. Kovrov and A. Antonova, "Safety of Educational Environment: Psychological and Pedagogical Aspects," Giornale Italiano della Ricerca Educativa, Vol.10, pp.107-114, 2013.
  19. P. A. Kislyakov, E. A. Shmeleva, and O. A. Silaeva, "Monitoring of Education Environment According to the Social-psychological Safety Criterion," Asian Social Science, Vol.10, No.17, pp.285-291, 2014.
  20. 김민지, 김진모, "대기업 프로젝트 팀의 다양성, 심리적 안전이 창의성 및 학습행동에 미치는 영향; 창의성의 매개효과를 중심으로," 기업교육연구, 제16권, 제2호, pp.57-88, 2014.
  21. E. H. Schein and W. G. Bennis, Personal and Organizational Change Through Group Methods: The Laboratory Approach, John Wiley & Sons, 1965.
  22. A. C. Edmondson, "Psychological Safety and Learning Behavior in Work Teams," Administrative Science Quarterly, Vol.44, No.2, pp.350-383, 1999. https://doi.org/10.2307/2666999
  23. W. A. Kahn, "Psychological Conditions of Personal Engagement and Disengagement at Work," Academy of Management J., Vol.33, No.4, pp.692-724, 1990. https://doi.org/10.2307/256287
  24. 최선규, 지성구, "상사의 행동특성이 구성원의 심리적 안전감, 침묵과 친사회적 발언행동에 미치는 영향," 조직과 인사관리연구, 제36권, 제4호, pp.99-123, 2012.
  25. M. L. Fey, D. Scrandis, A. Daniels, and C. Haut, "Learning through debriefing: students' perspectives," Clinical Simulation in Nursing, Vol.10, No.5, pp.249-256, 2014. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2013.12.009
  26. 전영욱, 김진모, "팀 학습에 영향을 미치는 요인에 관한 구조분석," 한국성인교육학회, 제12권, 제4호, pp.115-146, 2009.
  27. J. Schepers, A. de Jong, M. Wetzels, and K. de Ruyter, "Psychological Safety and Social Support in Groupware Adoption: A multi-level Assessment in Education," Computers & Education, Vol.51, No.2, pp.757-775, 2008. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2007.08.001
  28. M. Baek, "Psychological Safety during Simulation Education," International Conference on Convergence Technology, Vol.4, No.1, pp.25-56, 2014.
  29. S. P. Brown and T. W. Leigh, "A new look at psychological climate and its relationship to job involvement, effort, and performance," J. of Applied Psychology, Vol.81, No.4, pp.358-368, 1996. https://doi.org/10.1037/0021-9010.81.4.358
  30. 서재현, "심리적 조직분위기가 조직몰입과 조직후원인식에 미치는 영향에 관한 연구," 인적자원관리연구, 제15권, 제2호, pp.143-158, 2008.
  31. V. C. Muckler, "Exploring Suspension of Disbelief During Simulation-Based Learning," Clinical Simulation in Nursing, Vol.13, No.1, pp.3-9, 2017. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2016.09.004
  32. V. M. Howard, N. Englert, K. Kameg, and L. Perozzi, "Integration of Simulation across the Undergraduate Curriculum: Student and Faculty Perspectives," Clinical Simulation in Nursing, Vol.7, No.1, pp.e1-e10, 2011. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2009.10.004
  33. P. Baxter, N. Akhtar-Danesh, R. Valaitis, W. Stanyon, and S. Sproul, "Simulated Experiences: Nursing Students Share Their Perspectives," Nurse Education Today, Vol.29, No.8, pp.859-866, 2009. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2009.05.003
  34. L. Jones, The Student-Centered Classroom, Cambridge University Press, 2007.
  35. L. E. Young and B. L. Paterson, Teaching Nursing: Developing a Student-centered Learning Environment, Lippincott Williams & Wilkins, 2007.
  36. S. Decuyper, F. Dochy, and P. Van den Bossche, "Grasping the Dynamic Complexity of Team Learning: An Integrative Model for Effective Team Learning in Organisations," Educational Research Review, Vol.5, No.2, pp.111-133, 2010. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.02.002