Evaluation of ICT-Utilized Lessons on the based of CBAM model by Home Economics Teachers - on Concerns and Implementation -

CBAM 모형에 근거한 가정과 교사의 ICT 활용수업 평가 - 관심도와 실행 수준을 중심으로 -

  • Published : 2002.07.01

Abstract

This study was made on the concerns and implementation of the ICT(Inormation and Communication Technology)-utilized lesson by home economics teacher. The objective of this study is to investigate the stages of concern and the level of use of the ICT-utilized lesson by home economics teachers in Kyunggi Province through the concerns based adoption model(CBAM) and to provide assistance for ICT-utilizing lesson to be efficiently adopted to home economics. This study made selected 200 schools by random sampling among 233 middle schools which have two or more home economic teachers and 21 or more classes in Kyunggi Province which has a total of 395 middle schools and mail-surveyed on 400 home economics teachers by means of questionnaire. The stages of concern. the levels of use and the types of implementation were used as instruments in this survey. The results of this study on the stages of concern. the levels of use and the type of implementation of the ICT-utilized lesson by home economics teachers in Kyunggi Province were as following: First. the highest point of the concern of home economics teachers of ICT-utilized lesson was the stage of awareness. the second highest point was the stage of management. the 3rd stage. and the stage of information. the lst stage. Second. the highest level of implementation of ICT-utilized lesson by home economics teachers was the level of mechanical use. the 3rd stage(30.4%), which followed by the level of orientation. the 1st stage(22.5%). and the level of nonuse(16.7%). the level of rountine use. the 4th stage(13.7%) the level of integration. the 5th stage(11.8%). the level of preparation 2(3.9%). and the level of renewal. the 6th stage(1.0%) Third, information search was the most in the type of ICT-use and in the course of lesson CD-ROM was used the most.. During ICT-utilized lesson. most of teachers used computer one to two hours a week mainly in the lessons of clothing life and eating life. Home economics teachers took the most training of how to use word-processor(68.6%) during computer education. and 60 teachers(66.0%) gave positive response about the effect of computer education on teacher's learning. Finally. the biggest problem with ICT-use in the teacher's learning was the long preparation time for lesson. and problem with ICT-utilized lesson was the burden of time and effort spent to buy needed materials and to recompose the existing materials for the lesson. Therefore. so as to adopt ICT-utilized lesson efficiently into school it is needed that active promotion for the lesson should be made to teachers. training teachers to raise their ability to use computer and various kinds of software should be expanded. and school authorities' financial and administrative assistance should be given for the smooth proceeding of the lesson.

Keywords

References

  1. 초·중등학교 정보 통신 기술 교육 운영지침 해설서 정보 통신 기술 수업 활용 강의안. 한국 교육 학술 정보원 학교 정보화 지도 연수강희종 강신천
  2. 정보사회의 이해 권태환;조형제
  3. 공주대학교 교육정보대학원 석사 학위논문 지리교과에서 ICT 교사 소양 교육에 관한 연구 구기남
  4. 한국자정과교육학회지 v.12 no.3 가정과 의생활 단원에 적응된 ? 수업자료 개발 및 실행방안 권영란,조필교
  5. 교육 과정 혁신-관심에 기초한 교육 과정 실행모형(CBAM) 김경자
  6. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 CAI와 토론 학습을 연계한 가정과 교수-학습 모형 개발-청소년과 성단원을 중심으로 김미정
  7. 한국가정교육학회지 v.11 no.2 중등학교 가정과 교사들의 교수매체 활용 및 관련 변인 김용숙;이영숙
  8. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문 컴퓨터보조협동학습을 위한 프로그램 개발 및 효과 분석 - 중학교 가정과 주생활 단원을 중심으로 김유정
  9. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문 교사의 관심에 기초한 실천적 추론 가정과 수업의 실행 과정에 대한 연구 김재광
  10. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문 길·소매 원형 제도에 관한 CAI 프로그램을 활용한 가정과 수업의 효과 분석 김해정
  11. 한국가정과교육학회지 v.5 no.1 길·소매 원형 제도에 관한 CAI 프로그램을 활용한 가정과 수업의 효과분석 김해정;이혜자
  12. 한국가정과교육학회지 v.8 no.2 멀티미디어를 활용한 교수-학습 개선과 교육 행정가의 역할 김희수
  13. 한국가정과교육학회지 v.12 no.3 멀티미디어 활용효과에 대한 가정과 교사의 인식 박명숙
  14. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문 ICT를 활용한 가정과 Web기반 문제해결학습환경의 개발 및 적용 박미정
  15. 공주대학교 교육정보대학원 석사학위논문 유아 특수교육 관련 기관의 컴퓨터 활용 실태 박승환
  16. 지식정보사회에서의 미래 학교 구상 서삼영
  17. 한국가정과교육학회 동계학술대회 자료집 소비교육 영역에서의 ICT활용 서은희
  18. 20세기정보화 사회를 대비한 교육정보화 손병길(외)
  19. 한국가정과교육학회지 v.1 no.1 가정과 교수방법에 있어서 VTR을 이용한 스커트 만들기 지도 신상옥;김인애
  20. 한국가정과교육학회지 v.12 no.3 중학교 가정교과의 열린교육 활성화를 위한 수업 모듈 및 웹 기반 교육자료 개발 신상옥(외 6인)
  21. 한국가정과교육학회지 v.13 no.1 가정과교육에서 정보통신기술 활용 교수·학습전략-교수·학습 모형 및 교수·학습지도안 개발을 중심으로 왕석순
  22. 한국가정과교육학회지 v.12 no.3 중학교 가정과 '인간발달과 가족 관계'영역의 교육자료(CD-ROM) 개발 및 현장 적용 연구-실천적 추론 수업을 중심으로 유태명(외 5인)
  23. 한국가정과교육학회지 v.6 no.2 중학교 가정과 CAI 프로그램 개발 연구 윤인경
  24. 한국가정과교육학회지 v.5 no.1 컴퓨터 보조수업(CAI)의 학습 효과에 관한 연구-중학교 가정과 디자인의 선택 단원을 중심으로- 윤지현;신상옥
  25. 한국가정과교육학회지 v.9 no.1 교육공학의 패러다임 분석에 기초한 가정과 교육의 컴퓨터 보조 수업에 관한 연구 윤지현
  26. 한국가정과교육학회지 v.11 no.2 고등학교 가정과 '아동발달·부모교육'영역 학습 모형 개발 이경희
  27. 한국가정과교육학회지 v.11 no.1 협동학습모형을 적용한 김치 담금법의 교수-학습자료 개발 이미숙;김경임
  28. 한국가정과교육학회 세미나 자료 비디오와 협동학습을 도입한 주생활의 교수·학습 이수희
  29. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 가정과 CAI 프로그램 개발 연구-건강과 식생활 단원- 이양심
  30. 전주교육대학교 교육대학원 석사학위논문 학습자와 교사의 요구도 조사를 통한 초등학교 컴퓨터 교육의 활성화 방안-재량 활동을 중심으로- 이옥숙
  31. 한국가정교육학회지 v.11 no.2 수업용 CD-ROM 제작 및 이를 적용시킨 효과적인 학습 지도안 개발-중학교 1학년 가정 한복 입기를 중심으로- 이은선;김병미
  32. 한국가정과교육학회지 v.4 no.1 '남자한복바지만들기'에 VTR을 활용한 가정과 교수·학습의 효과 이정희;윤인경
  33. 한국가정과교육학회지 v.8 no.1 CAI 수업 형태가 중학교 가정교과의 학습에 미치는 효과 임현아;조필교
  34. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문 중등학교 가정과 교사의 교수 능력에 대한 인식 장명희
  35. 경북대학교 교육대학원 박사학위논문 교육과정 실행방향의 모색 장원조
  36. 한국가정과교육학회 동계 학술대회 자료집 인간발달 영역의 ICT 활용 정숙경
  37. 교육공학연구 v.14 no.4 학교의 정보 통신 기술 활용 교육 현황 조미헌
  38. 한양대학교 교육대학원 석사 학위논문 인터넷의 교육적 활용에 대한 교사의 관심도 및 활용 실태 분석 조숙현
  39. 한국가정과교육학회지 v.9 no.1 고등학교 가정과 교육에서 보조 학습 교재·교구의 활용 실태 연구 조은경;김용숙
  40. 대한가정학회지 v.34 no.4 미국 오하이오주의 실천적 문제 중심모형을 적용한 '일과 가족 생활 교육과정'에 대한 가정과 교사의 관심도 채정현
  41. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문 초등학교에서의 ICT 활용교육에 관한 연구 천희숙
  42. 원광대학교 교육대학원 석사학위논문 교수-학습 과정에서 초등교사들의 컴퓨터 활용에 관한 실태 및 태도조사 최은영
  43. 교육자료 TM 2001-1 ICT활용교수-학습과정안 자료집 한국교육학술정보원
  44. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 가정과 세탁 내용의 컴퓨터 학습 프로그램의 효과적 활용에 관한 연구 한기옥
  45. Innovation : The basis of cultural change Barnett,H.G.
  46. International Journal of Educational Telecommunications v.2 no.1 Inplementing New Technologies : The Impact of Telecommunications on Teachers and Students at Middle Schools Burger,N.B.;Farragher,P.
  47. Journal of Educational Technology Systems v.2 no.2 Teacher's Perception of Instructional of Educational Technology and Staff Development Chin,S.S.;Horton,J.A.
  48. A Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Education in Educational Leadership Mamaging change in vocational education using the concerns-baxed adoption model Gevirtz,M.C.
  49. A manual for use of SoC questionnaire (ERIC Document Reproduction Service No. ED 147 342) Measuring Stage of Concern about the innovation Hall,G.E.;George,A.;Rutherford,W.L.
  50. Educational Harizons v.57 no.4 The Concern-Based Approch to Faciliting Change Hall,G.E.
  51. Taking Change of Change;교육과정혁신 Hord,S.M.;Rutherford,W.L.;Austin,L.H.;Hall,G.E.;김경자(역)
  52. Factors affecting the adoption of instructional use of computers in undergraduate textiles, clothing and merchandising program Lee-Kang, D.E.
  53. The Concerns-Based Adoption Model (CBAM) (ERIC Document Reproduction Service No. ED 233 524) Loucks,S.F.
  54. Communication of Innovation Roger,E.M.