DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Introductory Clinical Practice Education Program

임상입문 특별실습교육프로그램의 운영 및 효과

  • 송소현 (대구보건대학교 간호학과) ;
  • 김순구 (대구보건대학교 간호학과)
  • Received : 2012.08.19
  • Accepted : 2012.09.24
  • Published : 2012.09.30

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the effects of introductory clinical practice education program for nursing students. The nursing students of 94 participated the introductory education program of 80 hours. The questionnaire survey on self efficacy and clinical competency were conducted 3 times(before education, after education, 2 months after education) to the nursing students. The data were analyzed by the SPSS 17.0 program. The results were as follows; The self efficacy and the clinical competency score showed a significant change in the posttest. Self efficacy and clinical competency have significant relationships with college life satisfaction, interpersonal relationship and academic aptitude satisfaction. Also, self efficacy has significant relationship with clinical competency and clinical practice satisfaction. As a result, the introductory clinical practice education program can be helpful to adjustment for nursing students before clinical practice.

Keywords

References

  1. 김건희, 양승애, 신수진(2006), 간호대학생의 재활병동 임상실습경험에 대한 연구, 질적연구, Vol.7(1);57-65.
  2. 김인숙, 장윤경, 박수호, 송소현(2011), 간호학생의 비판적 사고성향과 임상실습 스트레스 및 임상실습수행능력, 한국간호교육학회지, Vol.17(3);337-345.
  3. 박현주, 장인순(2010), 일 간호대학생의 스트레스, 우울, 대처방법과 임상실습 만족도, 한국간호교육학회지, Vol.16(1);14-23.
  4. 한선희, 유혜순(2012), 일 지역 간호대 학생의 셀프리더십, 임상실습 스트레스와 자기노출, 한국간호교육학회지, Vol.18(1);131-140.
  5. 정경화, 박상연(2012), 웃음프로그램이 간호대학생의 임상실습 스트레스에 미치는 효과, 보건의료산업학회지, Vol.6(1);163-172.
  6. A. Lofmark, K. Thorkildsen, M.B. Raholm, G.K. Natvig(2012), Nursing students' satisfaction with supervision from preceptors and teachers during clinical practice, Nurse Education in Practice, pp.1-6.
  7. L. Croxon, C. Maginnis(2009), Evaluation of clinical teaching models for nursing practice, Nurse Education in Practice, Vol.9;236-243. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2008.06.004
  8. 강윤숙, 조희, 노영숙, 부은희, 안금희(2006), 학교- 병원 협력실습교육 프로그램이 간호학생의 임상 실무수행능력과 만족도에 미치는 효과, 한국간호교육학회지, Vol.12(1);13-20.
  9. J. Haigh(2007), Expansive learning in the university setting: The case for simulated clinical experience, Nurse Education in Practice, Vol.7;95-102. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2006.04.013
  10. 이우숙, 김미옥(2011), 산과 간호 영역에서의 시뮬레이션 실습 교육의 효과 및 적절성, 대한간호학회지, Vol.41(4);433-443.
  11. 이명선, 한숙원(2011), 시뮬레이션을 활용한 실습교육이 간호학생의 간호수행능력과 문제해결 과정에 미치는 효과, 한국간호교육학회지, Vol.17(2);226-234.
  12. 김정옥, 김현주, 조규영(2012), 수술실 간호사의 의료기술에 대한 인지와 자기효능감 및 전문직 자아개념에 관한 연구, 보건의료산업학회지, Vol.6(1);1-13.
  13. A. cited in Bandura(1986), Social foundations of thought and action, a Social Cognitive theory, Englewood Cliffs, New Jersey, Prentice-Hall, pp.390-453.
  14. 김혜숙, 최은영(2012), 간호대학생의 기본심폐소생술에 대한 교육효과의 지속성, 한국간호교육학회지, Vol.18(1);102-110.
  15. 허혜경, 박소미(2012), 호흡곤란 응급관리에 대한 시뮬레이션기반 교육이 지식과 수행자신감에 미치는 효과, 한국간호교육학회지, Vol.18(1);111-119.
  16. 박소미, 정재원, 박미정(2010), 고환자가검진에 대한 소그룹 교육이 남자 대학생의 지식, 자기효능감 및 수행의도에 미치는 효과, 한국간호교육학회지, Vol.16(2);292-300.
  17. R. Lewis, A. Strachan, M.M. Smith(2012), Is high fidelity simulation the most effective method for the development of non-technical skills in nursing? a review of the current evidence, Open Nurs J, Vol.6;82-89. https://doi.org/10.2174/1874434601206010082
  18. J.M. Coffman, M.D. Cabana, E.H. Yelin(2009), Do school-based asthma education programs improve self-management and health outcomes?, Pediatrics, Vol.124(2);729-742. https://doi.org/10.1542/peds.2008-2085
  19. J. Hyde, M. Hankins, A. Deale, T.M. Marteau (2008), Interventions to increase self-efficacy in the context of addiction behaviours: a systematic literature review, J of Health Psychology, Vol.13(5);607-623. https://doi.org/10.1177/1359105308090933
  20. S.R. Liou, C.H. Chang, H.M. Tsai, C.Y. Cheng (2012), The effects of a deliberate practice program on nursing students' perception of clinical competence, Nurse Educ Today, Vol.1(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2285 8306).
  21. 김영옥, 배영숙, 김수미, 양진주(2010), 성인간호학 실습지원 웹 콘텐츠의 학습효과, 한국간호교육학회지, Vol.16(1);5-13.
  22. 김윤희, 김윤민, 강서영(2010), $MicroSim^{(R)}$을 병용한 시뮬레이션기반 중환자간호교육의 운영 및 평가, 한국간호교육학회지, Vol.16(1);24-32.
  23. 박주영(2012), 스마트 폰을 활용한 객관적 임상시험 후 자기평가와 자기효능감 및 만족도, 한국간호교육학회지, Vol.18(1);120-130.
  24. 김남희, 김경원(2011), 간호대학생의 임상실습교육에 대한 자기효능감, 전문직 자아개념 및 임상 실습만족도, 보건의료산업학회지, Vol.5(4);41-51.
  25. 최미숙(2005), 간호학생의 임상실습교육에 대한 교수효율성과 임상수행 능력에 관한 연구, 이화여자대학교 임상보건과학대학원 석사학위논문, pp.17-57.

Cited by

  1. Effects of Basic Clinical Practice Program in Academic Motivation, Critical Thinking and Clinical Nursing Competence of Nursing Students vol.15, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.4.2276