An analysis on the research trend of teaching and learning methods of informatics education in Korea

정보 교육의 교수·학습 방법에 대한 국내 연구 동향 분석

  • 이승진 (서원대학교 교육대학원 전자계산교육) ;
  • 최현종 (서원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2017.07.03
  • Accepted : 2017.09.10
  • Published : 2017.09.30

Abstract

The 2015 revised educational curricula focused on creative and convergent student education, so the importance of informatics education is arising along with emphases on its teaching and learning methods. This study has analyzed the research trend of teaching and learning methods and suggested their implications by selecting 179 studies of same keyword searching from 2000 to the present years and classifying them into 16 categories. This analysis showed that problem based learning was the most researched topic on these subjects, while unplugged learning, Creative Problem Solving model and peer teaching were among the actively studied topics. In the content domain of informatics curriculum, the problem solution and programming was most researched. This study is expected to suggest implications for not only studying informatics education research but also selecting teaching and learning methods in the field of class for teachers.

2015 개정 교육과정은 창의 융합형 인재 양성에 중점을 두고 있으며, 이에 따라 정보 교육의 중요성이 높아지면서 정보 교수 학습 방법에 대한 관심이 높아지고 있다. 이에 본 연구는 정보 교육의 교수 학습 방법의 국내 연구 동향을 분석하고 시사점을 제시하기 위해, 국내 학술지 논문을 대상으로 2000년부터 현재까지의 정보 교육의 교수 학습 방법에 대한 연구 179편을 선정하여 16개의 범주로 분류하여 분석하였다. 연구 분석 결과 문제 중심 학습이 가장 많은 연구가 이루어졌으며 언플러그드 학습, CPS(Creative Problem Solving)모형, 동료교수법 등도 비교적 활발한 연구가 이루어졌다. 또한 정보 교육의 내용 영역으로는 문제 해결과 프로그래밍 영역에 대한 연구가 가장 많이 이루어지고 있었다. 본 연구는 향후 교수 학습 방법에 대한 연구뿐만 아니라 교육 현장에서 교수 학습 방법을 선정하는데 시사점을 줄 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

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