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The Change in Pre-service Chemistry Teachers' Pedagogical Content Knowledge through Mentoring

멘토링을 통한 예비화학교사들의 Pedagogical Content Knowledge 변화

  • Received : 2011.03.16
  • Accepted : 2011.05.11
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The purposes of this study were to analyze the PCK of pre-service chemistry teachers and to know the changes of in PCK before and after the educational practice. For this study, four pre-service teachers majoring in chemistry education were selected as proteges and one professor of chemistry education department participated as a mentor. For the analysis of pre-service teachers' PCK, proteges' instructions, mentoring process, and semi-constructed interviews were collected. According to the results, most of the elements of the PCK were lack of proteges' instructions before the mentoring, because they didn't know the necessary practical knowledge for instructions. They also didn't know how they could apply their knowledge to the instructions. However, most of the pre-service teachers developed their PCK through the mentoring. This study shows that pre-service teacher's PCK could develop effectively by well-formed programs of mentoring before and after the educational practice in college education for pre-service teachers.

이 연구의 목적은 예비화학교사들의 PCK가 어떠한지 분석해보고, 교육실습 전 후의 멘토링 과정을 통해 예비화학교사의 PCK에는 어떤 변화가 있는지 알아보는 것이다. 이를 위해 화학교육을 전공하는 4명의 예비교사를 멘티로 선정하고, 화학교육과 교수 한명을 멘토로 선정하였다. 예비교사의 PCK를 분석하기 위하여 멘티의 수업과 멘토링 과정, 면담 녹음 등의 자료를 수집하였다. 연구결과, 멘토링 전 멘티들은 거의 모든 PCK요소에서 부족함을 보였다. 이는 그들이 수업을 위한 실천적 지식의 필요성을 알지 못했고, 배운 지식을 어떻게 적용하는지 몰랐기 때문이다. 그러나 대부분의 멘티들은 멘토링을 통해서 PCK를 발달시켰다. 이 연구는 예비 교사들을 위한 대학교육에서 교육 실습 전 후에 잘 구성된 멘토링을 통해 예비교사의 PCK를 효과적으로 발달시킬 수 있음을 시사한다.

Keywords

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